El programa Magnet, un programa d’èxit

Els resultats de la fase pilot demostren que es tracta d’una estratègia eficaç per enfortir el projecte del centre educatiu i atraure les famílies del seu entorn.

El programa s’ha dut a terme durant cinc anys en cinc centres educatius, en una primera fase pilot, i ha demostrat que és una estratègia potent per enfortir el projecte del centre educatiu, canviar la seva percepció social, atraure les famílies del seu entorn i augmentar la preinscripció escolar.

L’avaluació dels projectes pilot ha permès copsar els efectes positius del programa respecte a: la innovació pedagògica; la comunicació externa i la relació amb l’entorn; l’augment de les expectatives de les famílies, de l’alumnat i dels docents i els canvis pel que fa a la demanda i a la composició social del centre.

Els resultats de la fase de pilotatge posen de manifest que tots els centres participants en el programa Magnet han viscut canvis pel que fa a les dinàmiques de preinscripció i matrícula de les famílies i l’alumnat.

  • Ha augmentat l’assistència a les jornades de portes obertes en tots els centres. Escoles que en iniciar el programa rebien un màxim de 4 o 6 visites durant el període de preinscripció escolar, van anar augmentant el nombre de famílies assistents a les jornades de portes obertes al llarg dels quatre anys de projecte Magnet. Aquest fet posa de manifest l’impacte positiu del programa en la millora de la percepció social del centre i la conseqüent atracció de les famílies de l’entorn.
  • S’ha incrementat la preinscripció i matrícula d’alumnat en tres dels cinc centres participants en el programa. D’aquesta manera s’ha reduït la distància entre l’oferta i la demanda de places i han augmentat el nombre de sol·licituds en primera opció.
  • S’ha generat una important diversificació de perfils de la demanda en aquests tres centres. El programa ha contribuït a generar més heterogeneïtat social en els centres, tot atraient perfils de famílies amb un capital cultural més gran, que fins ara se n’havien mantingut allunyades.

Aquests canvis, no obstant això, tenen un abast i un significat diferent en funció de les condicions de partida de cada un dels centres participants i, especialment, de la seva articulació amb altres mesures d’escolarització equilibrada.

Els centres que han viscut més canvis en relació a la seva composició social  són aquells que han vist els efectes combinats de l’aplicació simultània de diferents mesures de lluita contra la segregació i que, per tant, d’una manera o altra, han estat acompanyats per l’administració per evitar la reproducció de dinàmiques de concentració escolar.

Properament podreu consultar l’informe d’avaluació de la fase pilot del programa, que ha coordinat Aina Tarabini.

Projectes Magnet

adjustProjectes

Acompanyant els infants en el seu desenvolupament intel·lectual i emocional

CosmoCaixa, Museu de la Ciència de l’Obra Social “la Caixa”Escola Miralletes
Llegir més
adjustProjectes

Al Blume, tots comptem. Suma-t’hi!

Centre de Recerca MatemàticaEscola Joquim Blume
Llegir més
adjustProjectes

Amb l’empremta del passat construïm el futur

Institut Català de Paleontologia Miquel CrusafontEscola Samuntada
Llegir més
adjustProjectes

Escola Àgora, on la diferència suma

Museu del Cinema-Col·lecció Tomàs MallolEscola Àgora
Llegir més
adjustProjectes

Compromesos en el teu aprenentatge, centrats en tu

Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC)Institut Nicolau Copèrnic
Llegir més
adjustProjectes

#Connect@’t al Montessori

Fundació Privada Centre CIMEscola Montessori
Llegir més
adjustProjectes

Naveguem junts per aprendre plegats

Institut de Ciències del Mar – CSICEscola Tanit
Llegir més
adjustProjectes

Descobreix el món a través de l’art contemporani

MACBA – Museu d’Art Contemporani de BarcelonaEscola Josep Maria de Sagarra
Llegir més
adjustProjectes

Els projectes artístics com a font d’aprenentatge competencial

MACBA – Museu d’Art Contemporani de BarcelonaInstitut Moisès Broggi
Llegir més
adjustProjectes

La ciència, un element clau en l’aprenentatge

Corporació Sanitària Parc Taulí de SabadellEscola Samuntada
Llegir més
adjustProjectes

Som de la Ribera!

Institut de Recerca de l’Aigua de la UB (IdRA)Institut La Ribera
Llegir més
adjustProjectes

Terra de fruita, compromís amb la ciència

Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA)Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agrària (ETSEA), Universitat de Lleida (UdL)Escola Pardinyes
Llegir més
adjustProjectes

Un món per aprendre feliç

Institut de Ciències del Mar – CSICEscola Eduard MarquinaEscola Concepción Arenal
Llegir més
adjustProjectes

Una altra manera d’aprendre i comunicar

Magical MediaGrup SegreFacultat d’Educació, Psicologia i Treball Social – FEPTS (Universitat de Lleida)Facultat de Lletres de la UdL – Grau de Comunicació i Periodisme AudiovisualsEscola Joan Maragall
Llegir més