El programa s’ha dut a terme durant cinc anys en cinc centres educatius, en una primera fase pilot, i ha demostrat que és una estratègia potent per enfortir el projecte del centre educatiu, canviar la seva percepció social, atraure les famílies del seu entorn i augmentar la preinscripció escolar.
L’avaluació dels projectes pilot ha permès copsar els efectes positius del programa respecte a: la innovació pedagògica; la comunicació externa i la relació amb l’entorn; l’augment de les expectatives de les famílies, de l’alumnat i dels docents i els canvis pel que fa a la demanda i a la composició social del centre.
Els resultats de la fase de pilotatge posen de manifest que tots els centres participants en el programa Magnet han viscut canvis pel que fa a les dinàmiques de preinscripció i matrícula de les famílies i l’alumnat.
- Ha augmentat l’assistència a les jornades de portes obertes en tots els centres. Escoles que en iniciar el programa rebien un màxim de 4 o 6 visites durant el període de preinscripció escolar, van anar augmentant el nombre de famílies assistents a les jornades de portes obertes al llarg dels quatre anys de projecte Magnet. Aquest fet posa de manifest l’impacte positiu del programa en la millora de la percepció social del centre i la conseqüent atracció de les famílies de l’entorn.
- S’ha incrementat la preinscripció i matrícula d’alumnat en tres dels cinc centres participants en el programa. D’aquesta manera s’ha reduït la distància entre l’oferta i la demanda de places i han augmentat el nombre de sol·licituds en primera opció.
- S’ha generat una important diversificació de perfils de la demanda en aquests tres centres. El programa ha contribuït a generar més heterogeneïtat social en els centres, tot atraient perfils de famílies amb un capital cultural més gran, que fins ara se n’havien mantingut allunyades.
Aquests canvis, no obstant això, tenen un abast i un significat diferent en funció de les condicions de partida de cada un dels centres participants i, especialment, de la seva articulació amb altres mesures d’escolarització equilibrada.
Els centres que han viscut més canvis en relació a la seva composició social són aquells que han vist els efectes combinats de l’aplicació simultània de diferents mesures de lluita contra la segregació i que, per tant, d’una manera o altra, han estat acompanyats per l’administració per evitar la reproducció de dinàmiques de concentració escolar.
Properament podreu consultar l’informe d’avaluació de la fase pilot del programa, que ha coordinat Aina Tarabini.