Un centenar de docents de centres magnet, les seves institucions partner i les persones formadores van generar propostes magnètiques creatives i engrescadors per aquest curs 2022-23 durant la jornada de cocreació de projectes imant, celebrada el 8 de novembre Hub Social.
Cocrear a través d’una dinàmica per a construir plegats projectes imant per al centre va ser l’objectiu de la jornada que es va iniciar amb una dinàmica d’aportació d’idees de la mà d’Alba Vilaregut, coordinadores Magnet en comissió de servei del Departament d’Educació. Els projectes imant esdevenen una transformació sustantiva que impacta a tot el centre, s’estenen gradualment generant canvis en múltiples àmbits i projecten el centre i el partner a l’entorn.
Durant la sembra d’idees els assistents van compartir motivacions, interessos i necessitats tot somiant, creant, imaginant i transformant. De les idees resultants, els grups van triar-ne una per enriquir-la a través de preguntes relacionades amb els quatre eixos magnet amb l’inici com denominador comú, “Com podríem…”: Incorporació del saber del partner, fer-pensar-comunicar, organització del centre, estratègia comunicativa.
Fer florir la proposta va ser la tercera fase de la jornada, en la que els centres van aterrar i donar forma a la idea, desgranant-la i concretant-al el màxim possible. Amb la proposta desenvolupada, va ser el moment de millorar-la i validar-la a través d’un retorn concret, constructiu i amable de la resta de participants. Algunes preguntes clau per la fase de validació van ser qüestionar-se si genera impacte i transformació i si és real, possible i viable. Amb les noves mirades que van aportar nous aprenentatges va ser el moment de compartir el prat de propostes amb un titular.
Llavors de projectes imant
Per finalitzar la jornada, els grups de centres, partners i formadores participants van escriure el projecte en un paper plantable que van traslladar a un test amb terra i aigua perquè germini, creixi i floreixi.
- Com podem crear un hort urbà sostenible, experimental i autosuficient? Escola La Pau (St Sadurní d’Anoia) en aliança amb l’ICTA-UAB. Formador: Francesc Martín
- El meu camí a l’escola pot canviar el món? I per què? Escola La Pau (St Sadurní d’Anoia) en aliança amb l’ICTA-UAB. Formador: Francesc Martín
- La vida al mar, una oportunitat per a seguir descobrint. L’Escola Tanit (Santa Coloma de Gramenet) en aliança amb el Museu d’Arqueologia de Catalunya i l’ICM-CSIC
- Hi ha atmosferes sonorament saludables? L’Escola Font Rosella (Sabadell) en aliança amb ISGlobal
- Molins és aigua, on busquem l’aigua a Molins? L’Escola Madorell (Molins de Rei) en aliança amb el CCiTUB. Formador: Quique Vergara
- Com fem un espectacle de llum pel barri? Escola Mas Casanovas (Barcelona) en aliança amb el Recinte Modernista i l’Hospital Sant Pau
- El tro cultural del Rubió i Ors. Com convertir l’escola en una biblioteca? L’Escola Rubió i Ors (Reus) en aliança amb el Centre de Lectura. Formadora: Pilar Ruibal
- Per una vida més enllà de les aules. Disseny dels espais exteriors de l’escola (pati i hort). Escola Joaquim Blume (Sabadell) en aliança amb ESDI
- Un viatge per explorar: una recerca col·laborativa amb el CEAB. Institut Rocagrossa (Lloret de Mar) en aliança amb el CEAB-CSIC. Formadora: Marta Simó
- Arts escèniques com a eina de sensibilització per a problemes ambientals. Escola Margalló (Castelldefels) en aliança amb el Liceu. Formadora: Núria Forgas
- Deconstruim el Fort Pius amb un procés participatiu. Institut Fort Pius (Barcelona) en aliança amb Fab Lab Barcelona. Formadora: Sílvia Zurita
- El seguici de Tarragona 2.0, art i tecnologia. Escola Saavedra (Tarragona) en aliança amb l’ETSE-URV i el MAMT
Materials de la jornada #CocreemMagnet
La jornada va ser possible gràcies a l’equip de coordinació Magnet que va comptar amb el suport de la facilitadora Mar Cano i de l’equip de formadores dels centres.
- Compartim els materials de la dinàmica de cocreació de projectes imant, que podeu replicar als vostres centres.
Fase 1: Sembrem llavors d’idees
Fase 2: Fem créixer la nostra idea
Fase 3: Fem florir la proposta
Fase 4: Validem la proposta
Fase 5: Compartim el prat de propostes