Jornada de formadores, un espai per compartir aprenentatges

Tags
  • aliances magnet
Jornada-persones-formadores-6-i-7-juliol-Manlleu

Compartir, conversar i debatre entorn del procés de transformació educativa magnet i el rol de la persona que assessora els centres són alguns dels objectius de la trobada de formadores que va tenir lloc els passats 6 i 7 de juliol al Museu del Ter (Manlleu), partner de l’Institut del Ter.

Inici de l’acompanyament als centres
Compartir les experiències de les persones que acompanyen els set centres de la convocatòria 2020-21 va ser l’objectiu de la sessió que va obrir la trobada el 6 de juliol. Pilar Rubial, Patricia Rey, Conchi Lobillo, Bibi Nuñez, Andrea Morelló, Maria Falcó, David Vilalta, Marta Simón i Lluís Vallvé van conversar i debatre entorn a les primeres trobades amb el claustre, l’equip directiu i el partner. La sessió liderada per Xavi Geis, Sílvia Zurita i Alba Vilaregut va servir per conversar sobre el procés magnet i compartir les dinàmiques i calendari del curs vinent.

Acompanyament de qualitat
“Acompanyar és aprendre junts amb la responsabilitat d’orientar” amb aquestes paraules, Joan Manuel del Pozo, professor de filosofia i polític català, va iniciar la conversa amb David Vilalta entorn a com ha de ser un acompanyament de qualitat, com han de ser els retorns i com fomentar la participació. El diàleg entre del Pozo i Vilalta es va obrir a la resta de formadores presents a la jornada del 7 de juliol, que va aplegar als assessors dels centres magnet de tercer i quart any.

La participació va ser un altre punt rellevant de la conversa. “Per a fomentar la participació cal fomentar el sentiment de pertinença, si pertanys és més fàcil que participis, són dos elements que s’interrelacionen” va explicar Joan Manuel del Pozo a la vintena de persones formadores del programa Magnet. En relació a la funció directiva, del Pozo, va explicar que autoritat significa impulsar el creixement, per tant aconsella no exercir-la amb autoritarisme sinó amb la voluntat de fer créixer el grup.

El llegat de les formadores magnet
Després de compartir una pausa per prendre cafè a la vora del riu Ter, va ser el moment de compartir el llegat de les formadores magnet que acaben l’acompanyament de tres anys als centres. De quina intervenció et sents més orgullós? Què faries diferent? Què has après? Què recomanaries? Les respostes a aquestes quatre qüestions van marcar les seves intervencions.

Modelatge, acompanyament, gestió, negociació, equitat, treball, il·lusió, sentit, esforç, empatia, transformació… són algunes de les paraules del llegat al centre i al programa Magnet d’Alberto Esteban, que ha acompanyat a l’Escola Marià Fortuny (Reus) en aliança amb l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat Rovira i Virgili i el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya.

“He aprés a ser i a estar com a formadora creant xarxa i complicitat entre l’escola i el partner” va explicar Genina Calafell, formadora magnet de l’Escola Peramàs (Mataró) en aliança magnet amb el CREAF.

“Els canvis pedagògics necessiten una cocció lenta i pausada però calen moments de foc intens per remoure fonaments i trencar estructures” va afirmar Rosa Escoda, formadora de l’Escola Saavedra (Tarragona) en aliança amb l’ETSE-URV.

“Provem-ho, tirem endavant projectes transformadors i teoritzem menys!” és el consell de Francesc Alamon, formadora a l’Escola Camps Elisis (Lleida) en aliança amb el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya.

“El compromís de l’equip directiu és imprescindible per fer avançar la transformació educativa” és un dels aprenentatges de Marta Baqué, formadora de l’Escola Font Rosella (Sabadell) en aliança amb Fundació Naturgy.

“Ser el motor que necessita el centre per fer avançar la seva Transformació Educativa” aconsella Judit Onsès, formadora de l’Escola Mas Casanovas (Barcelona) en aliança amb el Sant Pau Recinte Modernista i l’Hospital Sant Pau.

“És molt important que els centres surtin a l’exterior, tinguin inputs del que es fa als altres llocs i comptin amb col·laboracions externes per enriquir la mirada pedagògica” recomana Anna Casals, formadora de l’Institut Guillem Catà (Manresa) en aliança amb l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM-UPC).

“Escolta, interpreta, comunica, explica, documenta i conversa amb el claustre i amb el partner” és la recomanació de Xavi Geis, formador de l’Escola Sant Ignasi (Manresa) en aliança amb la Fundació Althaia.

L’Eulàlia Canet, formadora de l’Escola Rocafonda (Mataró) en aliança amb el TecnoCampus va fer balanç telemàtic del seu llegat.

Pictiomagnet
La jornada de formadores va iniciar l’horari de tarda amb el PictioMagnet, una eina per a treballar de forma gamificada els quatre eixos magnet: relació amb els partners, el centre, aprenentatge i comunicació de la mà de Judit Onsès, formadora de l’escola Mas Casanovas. El recurs que va posar a prova els sabers sobre el programa Magnet i va facilitar una estona distesa combinada amb coneixement.

El Museu del Ter i el seu entorn
Una visita guiada al Museu del Ter, partner magnet de l’Institut del Ter, que va acollir la trobada va marcar el final de la jornada. Durant la visita vam poder conèixer el potencial educatiu de la institució que posa en valor el patrimoni industrial i natural de la conca mitja del riu Ter. A més, també vam visitar l’exposició Ocellots del Ter, un recull de 400 fotografies que il·lustren la diversitat ornitològica de l’entorn del Museu, alguns dels quals vam poder avisar en directe tot passejant per la vora del riu.