Els partners magnet creen ‘aliances’

Tags
  • aliances magnet

L’equip de l’ICE-CSIC, en aliança amb l’Escola Gabriel Castellà (Igualada), va compartir la seva experiència com a partner Magnet amb l’ICMAB-CSIC, que enguany inicia aliança amb l’Escola José Echegaray (Martorell).  Aquest curs 2023-24 l’Escola José Echegaray (Martorell) va entrar a formar part del programa Magnet en aliança amb l’Institut de Ciències de Materials de Barcelona (ICMAB-CSIC) amb l’acompanyament de Conxita Márquez com a formadora.

Des d’un primer moment, l’ICMAB-CSIC s’ha bolcat en el programa creant un equip de persones investigadores que volen participar de manera activa, creant un equip impulsor format per 20 persones elaborant propostes per l’escola. Tanmateix, aquests primers mesos de l’aliança ha sortit la necessitat de poder definir quin és el rol o què és allò que s’espera d’un partner.

Des de la coordinació es va posar en contacte l’ICMAB amb un altre partner que també ha configurat un equip impulsor i ha desenvolupat un pla de treball Magnet reflexionat, l’ICE-CSIC (Institut de Ciències de l’Espai). Aquests dos instituts, a més de formar part del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) tenen la seva seu a la UAB, però tot i la proximitat poques vegades havien compartit projectes. La trobada, que es va celebrar l’11 de desembre a la seu de l’ICE-CSIC, va girar entorn d’aquests temes:

  • Encaix. Com trobar l’encaix entre el coneixement científic del partner i les necessitats educatives de l’escola. L’ICE-CSIC va compartir que per iniciar aquest vincle van comptar amb l’ajuda de la persona formadora, David Vilalta, que els va situar com a partner i com a investigadors. En aquest sentit, Vilalta va crear una primera sessió, sense la presència de mestres, en què el personal investigador es va preguntar: “on situem l’espurna de les nostres investigacions?” o bé “que creieu que podeu aportar a l’escola?”. A partir d’aquesta sessió es van proposar accions puntuals per iniciar el vincle entre docents i alumnat, com una primera sessió de formació de conceptes científics cap al claustre.
  • Eixos de treball. La trobada va ressaltar la importància d’establir uns eixos de treball per cada curs entre el partner i l’escola. A més d’aquesta mirada estratègica, l’ICE-CSIC també va destacar la rellevància de fer activitats amb els infants per trobar sentit a la tasca com a partners. Un altre punt, és realitzar cada curs sessions de formació “tècniques” amb les mestres de l’escola per compartir el coneixement científic del partner. L’ICE-CSIC la planteja amb una part més teòrica, una més pràctica o de recursos i recomana acabar-la amb una conversa, per assegurar-se que comparteixen significats amb el claustre.
  • Sentiment d’equip Magnet al partner. Una de les inquietuds de l’ICMAB-CISC era com generar un sentiment d’equip Magnet entre les persones investigadores. En aquest sentit, l’ICE-CSIC va compartir que organitzen una reunió-esmorzar mensuals en què les investigadores implicades comparteixen idees i propostes. La trobada es du a terme en un espai obert per tal que qualsevol persona de l’ICE s’hi pugui acostar i preguntar o afegir-s’hi.
  • El rol de la persona formadora. L’ICE-CSIC va remarcar el rol de la persona formadora, en el seu cas David Vilalta, que ha fet de “traductor” de les necessitats de l’escola i les propostes que fan com a investigadores. Al final de la visita, i a tall de conclusió, l’equip de l’ICE-CSIC, destaca que: “formar part de Magnet no ha de ser una feina més, sinó que hem de trobar sentit en allò que fem. I a l’ICE-CISC ho hem aconseguit!”