Magnet és el que tu vulguis que sigui

Tags
  • 10 anys magnet
  • aliances magnet
Rocagrossa 10AnysMagnet B

L’Institut Rocagrossa afirma que Magnet els ha donat possibilitats de treballar d’altres maneres, més que no pas marcar-te que has de treballar d’una forma determinada. La seva aliança amb el CEAB-CSIC els ha permès conèixer l’entorn de les platges i rieres de Lloret de Mar, des d’un punt de vista científic.

Autora: Eugènia Güell

Els alumnes de l’Institut Rocagrossa saben bé si les platges de Lloret de Mar són netes: ho han comprovat en una activitat d’anàlisi de presència de microplàstics a les platges. L’aliança Magnet amb el Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB-CSIC) no només ha portat als alumnes a la platja, sinó que els ha obert a l’entorn com un ampli horitzó d’aprenentatges. Només entrar a l’escola, al passadís, hi ha penjada una frase de Marie-Curie per bandera: “A la vida no hi ha res que calgui témer, tan sols comprendre-ho”. I en Quique Molina, director de l’Institut, va fer una mica això quan se li va plantar la proposta d’entrar a Magnet a davant. “Tots els canvis fan por, però en aquest cas només vam haver d’entendre què era Magnet per nosaltres”.

Bona pregunta: Què és Magnet? “Magnet és el que vulguis que sigui”, diu en Quique. La peculiaritat d’aquest centre és que no és una escola, sinó un institut, de manera que les dinàmiques relatives al projecte Magnet són diferents, i les possibilitats, per tant, també. “La gent es pensa que Magnet vol dir automàticament treballar per projectes, i per un centre tan gran com el nostre, de 770 alumnes, això hagués estat impossible”. La fórmula del Rocagrossa ha estat aquesta: cada professor ha continuat tenint la seva matèria, però hi ha quatre hores setmanals de gestió autònoma on es fan uns projectes que fan d’eix vertebrador. I, en la mesura que els professors volen i poden, introdueixen aquests projectes d’alguna manera a les seves assignatures. “En realitat, Magnet no et diu que hagis de treballar d’una forma determinada. Magnet el que fa és donar-te les possibilitats de treballar d’altres maneres, i després cada centre decideix com vol fer-ho”.

Així doncs, dels 84 professors que té el centre, la majoria han pujat al carro: “som un equip directiu molt canyero que ens tirem a la piscina, i la resta s’hi afegeixen. Si hi ha gent que vol seguir treballant com sempre, no passa res, no necessites a tothom perquè el canvi es noti. L’important és que, en general, hi ha molta gent que té ganes de fer les coses ben fetes”. El claustre també ha anat canviant al llarg d’aquests anys, de manera que no ha estat fàcil consolidar el mètode de treball. A més, cada dues setmanes tenen alumnes nous per matricular. Ubicat en un barri amb molta migració i la percepció estigmatitzada que això provoca, fa que acabi sent, en la majoria dels casos, la primera opció dels nouvinguts. “Nosaltres fem una feina molt ben feta amb totes les nacionalitats. Si venen gambians, benvinguts són, i tot el que fem per integrar-los a la societat de Lloret és necessari. La integració ha de passar dins de l’institut. Si no passa a dins, encara serà més difícil quan surtin al carrer”. Malgrat aquesta realitat, des que formen part del projecte Magnet, s’han diversificat les tipologies de famílies que venen al centre. “Hem aconseguit tenir més visibilitat a la població i ensenyar la feina ben feta. Ara, quan fem preinscripcions, molta més gent vol venir al nostre centre”, assegura en Quique.

Aquest canvi principal, però, es deu a un canvi intern: “El professorat ha pres més consciència en el treball per projectes”, explica en Quique, i és que l’aliança amb el CEAB-CSIC ha estat una llavor que ha fet arrel i fruits. Tot va començar amb l’enllaç que va fer la Marta Simón, formadora Magnet, entre l’escola i els científics del Centre d’Estudis Avançats de Blanes. Des del CEAB-CSI, la Gemma Agell ha ajudat l’institut a arribar a tots els científics que han necessitat. “Hem tingut un científic de referència a cada curs, però n’acabaven participant més! Sempre n’hem tingut un mínim de 4 o 5 a la nostra disposició, que en qualsevol cosa que els hem demanat han vingut: han fet xerrades, ens han aconsellat, i ha estat tota l’aliança molt engrescadora”.

L’objectiu principal al llarg d’aquests tres anys d’aliança ha estat investigar la flora i la fauna del seu entorn. Més enllà de l’activitat dels microplàstics i la tasca d’observació a les platges, també van fer estudis de l’impacte de les zones i l’energia, i a 3r d’ESO i els del Grau Mitjà de Guia de Medi Natural organitzen una acampada i van caminant fins a Tossa, i pel camí, els científics els ensenyen a analitzar la puresa o la contaminació dels espais, prenen mostres de diòxid de carboni, etc. “Quan planteges un repte i l’alumnat surt al carrer a buscar la resposta, es motiven molt més”. Fins i tot, han celebrat la Nit Europea de la Recerca, que coincidia amb la shopping night de Lloret, en la qual molts alumnes van explicar els projectes a la gent que els venia a visitar. “Amb el partner no podem demanar més. La implicació ha estat brutal i han estat sempre a la nostra disposició, i tots els projectes han fet que altres famílies s’interessessin pel centre”.

Aquesta experiència els ha fet conèixer l’entorn, en un sentit científic, però també metodològic: “hem descobert les possibilitats que hi ha en treballar amb institucions de l’entorn”. Més enllà de l’aliança amb CEAB, una professora ha aconseguit fer coses amb el Teatre de Lloret, i la mestra de socials també està parlant amb museus. “Ens ha generat unes dinàmiques de treball diferents de les que teníem abans i hem vist possibilitats d’enriquiment a l’entorn més proper”.

Això els ha fet trencar barreres, en tots els sentits. Amb el projecte Magnet també han fet un canvi radical pel que fa a les portes obertes: “Les fem molt xules, i els alumnes venen a col·laborar. Acompanyen les famílies i els hi fan de guies per la ruta, expliquen els projectes Magnet…” A més, també han creat una comissió de comunicació i van als mitjans locals a explicar què estan fent. De portes enfora, l’Institut Rocagrossa ha estat un cas més d’èxit del projecte Magnet, però amb una història interna segurament totalment diferent de la d’altres. Si cal explicar Magnet des de diferents ulls és, efectivament, perquè Magnet no és una sola cosa.

En retrospectiva, l’Institut ha guanyat tant, que en Quique sent que estan en deute amb el CEAB-CSIC: “M’han dit que nosaltres també els hem ajudat a donar-los molta visibilitat i a posar-los en valor, però jo tinc la sensació que nosaltres hem guanyat molt més, i sempre els estarem agraïts”.

Explora, pensa, creix al Rocagrossa, vídeo de l’aliança magnet entre l’Institut Rocagrossa i el CEAB-CSIC:

Altres recursos i projectes de l’aliança: