Transformant el pati de l’escola Marià Fortuny en un espai pedagògic

Tags

    El COAC de Tarragona ha organitzat tres jornades per aprofundir en les intervencions dels patis d’escola en el marc del projecte “Transformem amb la llum” que du a terme a l’escola Marià Fortuny juntament amb l’ETSA-URV. Jornades que prenen molt de significat en la situació d’emergència sanitària en la qual vivim, que està fent que molts centres educatius descobreixin i incorporin el pati com un espai pedagògic més.

    El pati de l’escola Marià Fortuny de Reus representa el 85% de l’espai total del centre, del qual només un 15% és edificat. El magnitud del pati és un dels elements que singularitzen el centre i que l’equip docent empra com a lloc d’aprenentatge. Aquest curs 2020-21, l’escola està preparant una transformació del pati a partir de les propostes elaborades per els estudiants d’arquitectura de l’ETSA-URV, el seu partner Magnet juntament amb el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC).

    Els estudiants i els arquitectes estan treballant amb l’alumnat de l’escola projectes al voltant de construccions tancades, semiobertes i la transformació del paisatge que implementaran a finals de curs. Actualment estan projectant el disseny d’un estany i també en el prototip d’una aula de natura i per inspirar a l’escola i a l’estudiant de l’ETSA-URV, la demarcació de Tarragona del COAC ha organitzat un cicle de conferències virtuals amb arquitectes especialitzats en patis escolars que els compartiran possibilitats i bones pràctiques.

    Intervencions en els patis de les escoles

    En el marc de les activitats del programa Magnet per al curs 2020-21 que el COAC de Tarragona i l’ETSA-URV està duent a terme a l’escola Marià Fortuny de Reus s’han organitzat tres jornades per conèixer projectes d’intervencions en patis d’escola. Unes jornades que prenen molt de significat en la situació d’emergència sanitària en la qual vivim, que està fent que molts centres educatius descobreixin i incorporin el pati com un espai pedagògic més.

    L’objectiu de les jornades ha estat conèixer diferents intervencions en patis d’escola i generar un diàleg entre els arquitectes assistents, els estudiants d’arquitectura i els alumnes de l’escola Marià Fortuny. Hi van actuar com a moderadores les arquitectes Ana Cunillera i Patrícia Rodríguez.

    Primera jornada

    L’associació cultural el Globus Vermell i Arquitectura de Contacte van compartir la seva experiència.

    El Globus Vermell són autors del manual Patis pel Clima. Renaturalització d’espais educatius amb el recolzament de la Fundación Biodiversidad del Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico.

    Arquitectura de Contacte, guanyadors d’un Premi AJAC 12a edició any 2020 en l’àmbit “Processos participatius” amb el projecte (RE)PENSEM EL PATI DEL CES PLA MARCELL.

    Podeu recuperar la jornada aquí:


    Segona jornada

    L’estudi d’arquitectura Recetas Urbanas i la cooperativa de dones arquitectes comparteixen la seva experiència.

    Recetas Urbanas és un estudi d’arquitectura subversiva, amb intervencions que alternen negociacions polítiques amb exercicis d’alegalitat urbana (sic), fomentant l’autocontrucció i el reciclatge. Forma part de la xarxa Arquitecturas Colectivas que promou la construcció participativa de l’entorn urbà.

    Cotidiana, cooperativa de dones arquitectes. Arquitectura bioclimàtica, disseny participatiu, urbanisme feminista i intervencions en escoles.

    Podeu recuperar la jornada aquí:

    Tercera jornada

    L’estudi d’arquitectura i urbanisme amb mirada feminista, Equalsaree, i la cooperativa d’arquitectes Col·lectiu Punt 6 van compartir les seves experiències.

    Equalsaree, arquitectura i urbanisme feminista, transdisciplinar i participatiu. Formen part del grup de treball Remoblar, per a la transformació d’espais educatius a través de l’autoconstrucció i la reutilització.

    Col·lectiu Punt 6, cooperativa d’arquitectes, sociòlogues i urbanistes amb 15 anys d’experiència local, estatal i internacional. Treballen per repensar els espais domèstics, comunitaris i públics per promoure la diversitat social des de la perspectiva de gènere i a través de l’acció comunitària. Han desenvolupat la guia Metodològica Patis Coeducatius conjuntament amb la cooperativa CoeducAcció.

    Informació relacionada:

    El COAC Tarragona promou el Programa Magnet amb les Jornades “Intervencions en patis d’escoles”

    El pati, una aula més dels centres magnet

    Transformem amb la llum, el projecte de l’escola Marià Fortuny