Aquest curs s’han incorporat 15 noves institucions d’excel·lència al programa Magnet. Cadascuna d’elles acompanyarà durant 3 anys un centre educatiu amb una composició social desequilibrada per desenvolupar un projecte innovador, que tingui magnetisme i li permeti recuperar la capacitat d’atraure les famílies.
Quines institucions s’han sumat al programa?
D’una banda, s’hi han incorporat 3 centres hospitalaris: l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau i Recinte Modernista, el Serveis de Salut integrats Baix Empordà i Althaia, xarxa assistencial universitària de Manresa.
D’altra banda, s’hi han afegit diverses institucions que aborden diferents àmbits de les ciències naturals: l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), la Facultat de Veterinària de la UAB, el Centre d’Ecologia i Aplicacions Forestals (CREAF),i la Fundació Naturgy.
També hi participen diverses escoles tècniques i d’enginyeria, com l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de la UPC Manresa, el Campus Baix Llobregat de la UPC, l’EscolaTèncica Superior d’Enginyeria (ETSE) de la URV, l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura (ETSA) de la URV, i la Fundació Tecnocampus de Mataró.
I per últim, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC), que col·labora amb el programa des de tres de les seves demarcacions territorials: Lleida, Tarragona i Osona.
Les institucions magnet són centres de recerca, museus, universitats i altres institucions de referència en un àmbit del coneixement específic (ciència, tecnologia, art, comunicació audiovisual, etc.), que aporten la seva expertesa, coneixements, competències i valors als centres educatius, per fer del seu àmbit de coneixement l’eix vertebrador del projecte d’innovació. Es tracta d’institucions:
- Amb un compromís educatiu amb la societat, conscients del seu potencial socialitzador i de la seva capacitat de transferir innovació i coneixement.
- Que compten amb professionals que tenen possibilitats reals de dedicar una part del seu temps, encara que sigui petita, al projecte.
Les propostes de la institució són una excusa per desenvolupar situacions d’aprenentatge globalitzat en el centre educatiu, posar en joc les competències del segle 21 i fer reflexió pedagògica amb tot el claustre.
La col·laboració de les institucions es concreta en: sessions de formació per a l’equip docent, activitats amb l’alumnat i les famílies, assessorament en els projectes que desenvolupa el centre educatiu, visibilitat del projecte, cessió d’espais i/o materials…
Però el més important que transmeten els professionals de les institucions partner que participen en el programa és la passió per la seva feina, que provoca tant en el professorat com en l’alumnat el desig de saber-ne més i les ganes de comunicar tot allò après.
I com comença l’aliança entre un centre educatiu i una institució partner?
És importnat que per iniciar l’aliança entre el centre i la institució els dos equips es coneguin mútuament i es generi un clima de confiança que els permeti construir junts propostes engrescadores.
En aquest vídeo podeu veure l’exemple de la primera trobada entre l’equip docent de l’escola Tanit de Santa Coloma de Gramenet i els científics de l’Institut de Ciències del Mar del CSIC:
https://magnet.cat/com-comencar-una-alianca-entre-un-centre-educatiu-i-una-institucio/
Podeu veure totes les institucions que han participat al programa des d’aquest enllaç: