L’escola Gayarre fa ciència des de la cuina de casa

Tags
  • aliances magnet
  • ciència
oli aigua àngels b21

L’educació ha estat una de les grans afectades per la crisi de la COVID-19 i ha obligat als claustres a repensar la seva forma d’ensenyar. Sense oblidar que la funció d’equitat i d’igualació d’oportunitats de l’educació és extremadament preocupant arran de la pandèmia, cal destacar que els centres Magnet han accelerat el seu procés de transformació mobilitzant-se per seguir acompanyant l’alumnat.

La crisi generada per la COVID-19 ha actuat com a impulsor del procés de transformació digital de l’educació i ha fet aflorar les capacitats, el coneixement i els recursos disponibles per garantir l’acompanyament educatiu. Molts docents dels centres Magnet han generat nous contextos i oportunitats d’aprenentatge en entorns que fins ara els eren desconeguts. És el cas de l’Àngels Suárez, mestra de l’escola Gayarre de Barcelona, a qui el confinament ha empès a enregistrar vídeos amb experiments científics des de la cuina de casa seva i pujar-los al youtube del centre.

Una mestra de lletres que explica ciència a youtube

Quan l’Àngels Suárez va arribar a l’escola Gayarre, a l’inici d’aquest curs 2019-20, va conèixer l’aliança Magnet del centre amb l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) que porta per lema “Al Gayarre, la ciència ens mou”. Ella, que es considera una persona de lletres, es va trobar amb el repte d’haver de preparar activitats científiques per la setmana cultural, que l’escola havia previst celebrar durant el segon trimestre. Des de setembre fins a març, l’Àngels va estar indagant i descobrint nombrosos experiments, però l’arribada del coronavirus no li va permetre realitzar-los de forma presencial.

Com podia transmetre totes les idees i propostes relacionades amb la ciència si estava confinada a casa? El canal de youtube de l’escola va ser la resposta. L’Àngels enregistra experiments científics amb elements que té a la cuina de casa seva i els envia als alumnes. El format audiovisual, li permet, a més, mantenir el vincle emocional amb l’alumnat i incentivar-los a enviar-li vídeos i fotos de resposta.

Treballar a partir de propostes de caire científic permet que es generin aprenentatges significatius pels nens i nenes, a la vegada que transversals, perquè permet treballar l’expressió oral i escrita, conceptes matemàtics,  habilitats cognitives (com analitzar, comparar, interpretar, deduir, etc.) i fomentar la creativitat artística. Els últims vídeos que els ha enviat tracten sobre la densitat a través de la pregunta “Per què l’oli sura en l’aigua?”. A més, la voluntat divulgativa de l’Àngels l’ha portat a explicar els experiments científics de l’escola Gayarre al programa Popap Escolar.

Experimentem a casa, els experiments de l’escola Gayarre