Obrim l’Educació: una agenda de mesures i reformes davant la crisi de la COVID-19
Davant el panorama preocupant que dibuixa la crisi del coronavirus per a l’educació i la seva funció d’equitat i igualació d’oportunitats la Fundació Jaume Bofill presenta Obrim l’educació: una agenda de mesures i reformes educatives. La Fundació destaca la necessitat d’una política educativa més valenta i compromesa que mai, que pugui combinar en el seu plantejament una mirada a curt termini, adreçada a contenir el cop de la crisi, amb una visió a mig i llarg termini, que dissenyi la bastida del que ha de ser la recuperació de l’educació durant els propers anys.
La crida Obrim l’educació. Mesures de xoc i reformes prioritàries davant la crisi de la COVID-19 proposa un seguit de mesures d’actuació a dos plans. En un primer bloc, 10 paquets de “mesures de xoc”, dirigides a contenir les conseqüències desigualadores de l’absència de classes i les vacances d’estiu. Són un total de 30 mesures organitzades d’acord amb tres moments i objectius d’aplicació:
a) Finalitzar el curs 2019-2020 amb suficiència
b) Enriquir l’estiu d’oportunitats educatives
c) Retorn a l’escola: per un curs 2020-2021 amb garanties d’equitat
-
- Acollida i retrobament: mesures per facilitar el retorn a l’escola
- Mesures d’avaluació inicial i revisió del currículum pel retorn a l’escola
- Mesures per garantir la gratuïtat de l’educació
- Mesures d’acció per a alumnes de famílies i entorns més vulnerables
- La lluita contra l’absentisme: mesures contra la desafecció escolar
En un segon bloc, es plantegen un conjunt de reptes i àmbits de reforma, que expliquen el perquè dels riscos i urgències actual, i que considera primordial abordar en paral·lel a les mesures de xoc més immediates. Són 10 àmbits de reforma prioritaris (20 mesures), que s’haurien d’entomar amb fermesa ja des del curs 2020-2021 per tal de convertir el proper trienni en un període d’autèntic impuls i l’equitat en l’educació.
L’objectiu és aprofitar aquest conjunt de propostes i mesures per encetar un debat públic obert i informat sobre el seu contingut, la seva adequació i condicions de viabilitat. Un debat que es fa ja urgent i que ha de permetre generar compromisos i cimentar les respostes de política educativa que necessitem ara i per al futur.
Descarrega la presentació de l’informe
Font: Fundació Jaume Bofill