Justícia i igualtat d’oportunitats són valors compartits amb l’Institut del Ter

Tags
  • aliances magnet
  • partenariat
Carles García Museu del Ter b37

Carles García Hermosilla, director del Museu del Ter fa balanç dels quatre anys d’aliança Magnet amb l’Institut del Ter de Manlleu. Què ha significat pel Museu ser un partner Magnet? Què ha aportat Magnet a l’equipament cultural? Quins valors ha aportat com a partner a l’Institut del Ter? Són algunes de les qüestions a les que respon García.

Què ha significat pel Museu del Ter ser un partner Magnet?

Pel Museu del Ter ser un partner Magnet amb l’Institut del Ter ha significat una transformació de com enfoquem l’acció educativa cap a una línia que ja feia temps que ens plantejàvem, que és anar més enllà del servei als centres educatius que ja venen a fer tallers, sortides i activitats per passar a una altra etapa de l’acció educativa, que la complementa. Aquesta és la del compromís, la del partenariat, la del treball conjunt, des d’una visió més oberta de l’acció educativa, en la que crec que els museus i altres institucions culturals ens hem d’anar acostumant, i és treballar amb la nostra comunitat educativa de proximitat.

Què creus que heu aportat com a partner a l’Institut del Ter?

Quan vam començar a desenvolupar l’aliança magnet, el centre de secundària va iniciar un projecte pedagògic potent, innovador i des del Museu, a banda de la relació magnet, hi vàrem aportar relativament poc. El que crec que hem aconseguit, al llarg del temps, és donar visibilitat al projecte de l’Institut. És a dir, un dels valors afegits, a banda dels projectes específics i els projectes treballats, és que vàrem aconseguir donar certa visibilitat al centre, portant-lo més enllà de la seva dinàmica interna cap endins, que sovint tenen els centres educatius.

Nosaltres, des del Museu del Ter, per la nostra missió, treballem cap enfora, treballem per explicar què fem, per explicar històries, i als centres educatius els costa més perquè no estan acostumats a fer-ho, encara que aquesta tendència està canviant. Des del Museu del Ter vam aportar una certa cultura de comunicació i és que en aquest sentit som coneixedors de que molts centres que fan una gran feina portes endins que no té rèdits portes enfora perquè no s’explica i no arriba al seu entorn. Sovint solen ser centres pioners, plens de projectes de gran qualitat, però en els que l’estigma pesa més que no pas el projecte. De fet, l’Institut del Ter partia d’una situació complexa, i des del Museu li van obrir les nostres finestres perquè es pogués visibilitzar.

Què us ha aportat el programa Magnet com a institució?

Magnet ens ha aportat un coneixement més complet, més proper del món educatiu. Encara que els museus treballem molt amb centres educatius, ja que l’educació és una de les nostres prioritats, és cert que són dues realitats molt diferents. La realitat dels centres educatius és molt intensa i molt complexe de captar en la seva totalitat i el fet d’haver pogut conviure tan de prop amb un centre ens ha donat una experiència important en aquest sentit.

Quins valors heu compartit des del Museu del Ter amb l’Institut del Ter?

Els valors que hem compartit és la voluntat de treballar conjuntament per fer del nostre entorn un lloc una mica millor, una mica més just i una mica més cohesionat. De fet, nosaltres vam entrar en el projecte magnet juntament amb l’Institut del Ter per lluitar contra la segregació escolar i el que ens uneix és compartir aquest objectiu. I potser sona una mica “nyonyo” però ens uneix la justícia i la igualtat d’oportunitats i des del Museu del Ter hi hem posat el nostre petit granet de sorra a través del compromís amb l’entorn, compromís amb la societat des de la nostra modesta acció. I aquest és el punt de partida des del que vam començar a construir l’aliança magnet amb l’Institut del Ter.

Ens comparteixes algun moment que consideris clau en aquests quatre anys d’aliança entre el Museu i l’institut del Ter?

És molt complicat triar només un projecte ja que n’hem fet moltíssims, des d’exposicions, restauració, teatre, reconstrucció històrica, coneixement de l’entorn. etc. Però el nostre tret diferencial segurament ha estat la proximitat i la complicitat mútua. Des del Museu solem repetir la idea de voler que el Museu del Ter fos una aula més de l’Institut del Ter i hi ha hagut moments en els que la frase no era només un desideratum i realment hem vist que ha estat així: el Museu del Ter ha estat una aula més de l’Institut del Ter. I això ha tingut a veure més amb la relació entre els equips que no pas amb la programació.

Aquest curs 2021-22 set nous centres s’han sumat al programa Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu, quin consell els donaries, des de l’experiència d’aquests quatre anys de partenariat?

És una pregunta difícil de respondre, perquè els partners magnet som institucions diverses que tenim formes de funcionar i ritmes molt diferents al que tenen els centres educatius. Per tant, el que és important és partir d’aquesta realitat i intentar construir una relació més enllà de limitar el projecte a la programació d’una activitat, per molt que l’activitat sigui interessant i espectacular. La relació s’ha de construir en sentit ampli, entre el claustre del centre i la totalitat dels equips, més enllà dels educadors i educadores.

A banda d’aquesta premissa més àmplia, des del Museu podem aportar consells més pràctics com per exemple, tenir clar que el projecte durarà quatre anys i per tant seria convenient crear projectes replicables.