“Estar a Magnet ens ha permès conèixer el dia a dia d’una escola”

Tags
  • partners
Oriol Ballesteros Cosmocaixa Miralletes p

Oriol Ballesteros, departament de difusió i programació d’activitats del CosmoCaixa, fa balanç dels quatre anys d’aliança Magnet amb l’Escola Miralletes (Barcelona). Què ha significat pel CosmoCaixa ser un partner Magnet? Què ha aportat Magnet al museu? Quins valors ha aportat com a partner a l’Escola Miralletes? Són algunes de les qüestions a què respon Ballesteros.

Què ha significat pel CosmoCaixa ser un partner Magnet?

Per nosaltres ha estat un honor, ja que va haver-hi una petició expressa de l’Escola Miralletes per tenir al CosmoCaixa com a partner. Aquí, al CosmoCaixa sovint ve alumnat de moltes escoles, però a nosaltres ens costa sortir de les quatre parets del museu. Per tant, el fet de poder participar com a partner al programa magnet ens ha fet interactuar directament amb un centre educatiu, obrir la ment i descobrir el món educatiu des d’una altre perspectiva.

Què creus que heu aportat com a partner a l’Escola Miralletes?

Al CosmoCaixa es respira ciència, treballem amb molts experts i recursos que l’escola valora molt positivament. Però no només això, ja que nosaltres vam anar a l’Escola Miralletes a escoltar les seves necessitats i ningú millor que els seus educadors i els assessors magnet per entendre què passa i necessita l’escola. El fet de poder-nos visitar mútuament ens ha ajudat a saber què podem aportar per tal que esdevingui significatiu, més enllà del que nosaltres vulguem, cal que sigui un coneixement que el centre entengui com a seu.

Què us ha aportat el programa Magnet com a institució?

Participar en Magnet ens ha aportat la possibilitat de mantenir una relació molt estreta amb una escola, fet que ens ha aportat molt valor durant els quatre anys d’aliança. A més a més, amb Magnet mantenim un objectiu comú que és reduir la segregació escolar a través de la innovació educativa. En aquest sentit un exemple pràctic del resultat de l’aliança és l’aula tinkering que l’Escola Miralletes ha crea durant aquests quatre anys d’aliança.

Quins valors heu compartit amb l’Escola Miralletes?

L’Escola Miralletes ha fet una aposta decidida per introduir les STEAM a les seves xarxes d’aula, als seus projectes. I en aquest punt, des del CosmoCaixa, estem alineats en incorporar el mètode científic a l’aula, d’incorporar el capital científic a les aules, ja sigui en espais tradicionals com en aules especials i fetes a mida com l’aula tinkering.

Com definiries la relació que heu establert amb l’Escola Miralletes?

Des d’un primer moment hi ha hagut molt bona predisposició tant del claustre com de l’equip directiu del centre educatiu, tant ells quan venen al Museu com nosaltres quan anem a l’escola. Hi ha hagut molta confiança mútua, que ha fet que el projecte que, sovint pot tenir alguna dificultat, hagi tirat endavant,

Ja que parles de l’aula tinkering, ens comparteixes algun moment que consideris clau en aquests quatre anys d’aliança entre el CosmoCaixa i l’Escola Miralletes?

Després de tots els anys treballats, i després d’aquest impàs que hi ha hagut a causa de la covid, trobar un moment específic és complicat. Encara que si n’haig d’assenyalar un seria poder entrar a l’aula amb un expert en tinkering, Sebastian Martin, del Tinkering Studio (Exploratorium, St Francisco), i que ell mateix se sorprengués dels avançats coneixements en tinkering de l’alumnat i del claustre docent, de com encaixen aquesta metodologia en una aula escolar encaixa els continguts al currículum.

De fet, el Tinkering Studio sí que apropa la metodologia tinker a les escoles, però ho fa através dels espais no formals, i el fet que des de l’aliança magnet del CosmoCaixa permet a l’escola Miralletes incloure activitats dins l’àmbit formal amb projectes vinculats al currículum, va ser força revelador per Sebastian Martin, que va constatar i avaluar el treball en xarxa.

Com ha impactat la forma de divulgar i transmetre coneixement a les escoles el fet d’estar a Magnet?

El fet d’estar a Magnet ens ha aportat el coneixement del dia a dia d’una escola. Si bé ja teníem aquest coneixement a través del Departament Educatiu del CosmoCaixa, que és molt sòlid, el fet d’entrar a una escola com Miralletes ens ha permès tenir una visió més micro de l’educació. Treballar-hi des de dins, analitzar-la, veure-hi les dificultats amb què es troben i intentar-hi aportar en primera persona és un valor afegit què ens ha portat magnet i que recomano a qualsevol institució que vulgui formar part del programa com a partner.

Parlant de partners, quin consell, després de cinc anys, donaries als partners que comencen l’aliança amb un centre educatiu magnet?

Al partner li diria que no s’ha de pensar gaire, tots treballem per millorar la societat en tots els seus aspectes i no hi ha millor manera de fer-ho que a través de l’educació. L’aliança del CosmoCaixa amb l’escola Miralletes responia a aquesta voluntat. En un principi, el partner pot tenir por i pensar que s’ha d’adaptar, però el que aconsello que es faci en un inici és escoltar, entendre i analitzar l’estructura de l’escola per saber identificar les necessitats reals. Pel que fa als centres educatius, els diria als centres que s’animin a participar en el programa, ja que l’experiència serà transformadora i enriquidora.

I després d’aquests cinc anys Magnet, què? Quina serà la relació entre el CosmoCaixa i l’escola Miralletes?

Entre CosmoCaixa i Miralletes ja hi ha una relació trenada, amb el claustre hem tingut molt bona relació, amb les Eva(s), amb la Júlia, amb els mentors, amb la Carme Pablo i en David Vilalta, i, per tant, la relació perdurarà malgrat la finalització oficial de l’aliança. Tenim una relació que perdurarà més enllà de l’aliança i, per tant, encara treballarem junts.