Aquest curs l’escola Miralletes, la nostra escola, tanca un cicle com a escola Magnet en aliança amb el Cosmocaixa. Vam iniciar la nostra participació al programa Magnet alhora que vam implementar el nou projecte metodològic de l’escola i això ens va permetre desenvolupar un projecte educatiu innovador, de qualitat i obert a l’entorn.
La ciència ha entrat per la porta gran a les nostres aules a través de l’aliança amb el Cosmocaixa, Museu de la ciència de l’Obra Social La Caixa. Aquesta col·laboració ens ha permès indagar en el mètode científic rebent un acompanyament d’una mentora i sent assessorades per persones expertes del món de la ciència vinculades al museu. Gràcies a l’aliança amb una institució com el Cosmocaixa hem pogut incidir en una tasca interdisciplinària incorporant la ciència i la tecnologia a les nostres xarxes d’aula connectant sabers, generant un diàleg crític i construint coneixement.
En una de les formacions vam enamorar-nos de l’espai Creactivity que ofereix el Cosmocaixa i vam decidir endinsar-nos en el món STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques). Aquest terme es va utilitzar per primera vegada a la dècada dels 90 per la Fundació Nacional per la ciència dels Estats Units amb la intenció de preparar a les noves generacions pel món tecnològic i científic actual. Un dels nostres objectius era construir experiències educatives més transversals que integressin la complexitat de problemes reals i que promogués la col·laboració i la creativitat.
El següent pas va ser la possibilitat de construir un espai tinkering a la nostra escola i així vincular la ciència i la tecnologia amb una realitat propera i tangible. En primer lloc vam tenir el privilegi de ser instruïdes per Cristina Simarro, especialista en espais tinkering en educació STEAM i assessora de l’espai Creactivity al Cosmocaixa. Així vam aprendre la relació que existeix entre STEAM i el moviment maker i com podem adaptar aquesta metodologia a la nostra escola. Durant varies sessions vam incidir en els models científics i les possibilitats d’aprofundir-hi mitjançant l’experimentació, la manipulació i l’observació en un espai tinkering. Gràcies a aquesta formació vam podem analitzar amb el claustre de mestres en què consisteix la filosofia learning by doing (aprenent fent) i així poder construir un discurs col·lectiu com a escola.
Durant aquest curs hem estat dissenyant l’estructura de l’espai acompanyades per l’assessorament de fusters del Cosmocaixa i d’altres especialistes que ens va proporcionar el Magnet. Vam dissenyar aquests quatre espais: l’ambient d’engranatges, l’ambient del pinball, l’ambient del vent i l’ambient de la llum i l’ombra. Degut a alguns imprevistos, el muntatge de la sala es va allargar en el temps, però tot i això al mes de març vam poder obrir la sala als infants de l’escola. En aquest primer contacte vam proporcionar-los tot el material que teníem disponible obrint-nos a la possibilitat que s’esdevingués una creació lliure i autònoma. La gran sorpresa va ser observar com les noves generacions flueixen sense por en la cultura de fer aprenent dels seus errors de forma natural i creant coneixement en equip.
Les famílies es van mostrar molt encuriosides des del primer moment per aquest nou projecte mostrant-nos les seves ganes d’endinsar-se-hi i participar-hi. Degut a les circumstàncies viscudes aquests darrers mesos arran de la pandèmia de la COVID19, la inauguració de l’espai ha quedat postergada pel curs vinent. En definitiva creiem que l’espai tinkering proporcionarà eines al nostre alumnat per tal que desenvolupin projectes innovadors integrant la diversitat de disciplines, potenciant la col·laboració i posant el valor un aprenentatge pràctic.
Júlia Garcia Hernández
Secretària de l’Escola Miralletes