El llibre Poesia d’ensenyar. Testimoni d’un mestre enamorat de l’ofici recull les reflexions de l’experiència docent de quaranta anys de David Vilalta, abordant aspectes fonamentals de l’educació. Vilalta posa èmfasi en la necessitat de centrar l’educació en l’alumne sense oblidar el coneixement, ressaltant que algunes innovacions educatives han prioritzat les emocions en detriment del coneixement.
D’acord amb l’autor, és essencial que cada alumne trobi el seu lloc a l’aula i senti que el seu pensament és el punt de partida per a l’aprenentatge. Això implica anar de l’experiència al pensament complex, sistemes conceptuals i estructures que permeten pensar les coses de manera més profunda i convertir aquest pensament en acció.
El llibre destaca la importància que els mestres comprenguin les lògiques de pensament i les informacions que ja tenen els alumnes, per a fomentar el seu desenvolupament. Vilalta argumenta que l’escola té la funció fonamental d’extreure de l’experiència dels alumnes aquells elements que els portin cap al pensament crític i estructurat.
Una de les aportacions més notables del llibre és la seva honestedat. L’autor comparteix també les seves dificultats, problemes i dubtes de l’ofici de mestre. Aquesta transparència trenca amb la imatge tradicional del mestre com a figura segura i omnipotent, mostrant la realitat més humana i vulnerable de la professió.
Totes aquestes reflexions van ser compartides a la presentació del llibre, en el marc del programa Magnet, que David Vilalta va posar en marxa en el seu inici fa deu anys, i amb la col·laboració de l’Editorial Graó, es va presentar el llibre a través d’una conversa amb l’autor i altres enamorats de l’ofici, com són Àgata Fàbregas, Juli Palou, Conchi Lobillo, Bet Madera i Xavi Geis.
“Poesia d’ensenyar” Àgata Fàbregas entrevista a David Vilalta
Resum de la presentació de “Poesia d’ensenyar”