Euskadi replica el programa Magnet seguint el model català

Tags
  • segregació escolar
Curs UPV-Magnet

Euskadi estrenarà el curs que ve el programa Magnet, de moment en fase de pilotatge, a quatre escoles públiques. Seguint el model impulsat a Catalunya, i després dels bons resultats obtinguts, la iniciativa vol millorar la imatge de les escoles públiques i crear un projecte educatiu innovador i atractiu per a les famílies. L’objectiu final: reduir la segregació escolar i aconseguir una escolarització més equilibrada.

Coincidint amb la presentació d’aquesta fase pilot a Vitoria Gasteiz, una de les ciutats on s’implementarà, el curs d’estiu de la UPV/EHU, celebrat els dies 10 i 11 de juliol, va tenir com a temàtica principal la segregació escolar. Amb el títol “Ciutat educadora: ajuntaments i models d’intervenció davant la segregació escolar”, les jornades van incloure l’informe d’avaluació de l’impacte de la fase de pilotatge del programa Magnet a Catalunya i les experiències de dos centres Magnet.

L’experiència de Magnet a Catalunya com a exemple

El curs d’estiu de la UPV/EHU va aprofitar l’experiència i els resultats obtinguts en la implantació del programa Magnet a Catalunya per poder avaluar i exposar aquest model d’intervenció com mesura per aconseguir una escolarització més equilibrada. Per això, va comptar amb una ponència d’Alejandro Montes, coautor juntament amb Aina Tarabini i Lluís Parcerisa, de l’informe “Les aliances Magnet: innovació per combatre la segregació escolar”. Montes va exposar durant la seva intervenció les principals conclusions de l’avaluació de la fase pilot del programa Magnet a Catalunya i va posar de manifest que la segregació escolar es pot combatre a partir d’una acció política sistèmica i multidimensional que permeti afrontar-la de manera estructural.

Les jornades també van incloure en el seu programa el testimoni de l’escola Samuntada i l’escola Josep Maria de Sagarra, que van explicar les seves respectives experiències en el desenvolupament del projecte Magnet ene els seus centres. A la taula rodona hi van participar Patrícia Rey, directora de l’escola Samuntada; Isabel Corral, directora de l’escola Josep Maria de Sagarra; i Yolanda Jolis, coordinadora d’educació del MACBA, que va parlar del paper de la institució aliada en tot el procés.

D’altra banda, també s’hi va oferir la ponència “Combatre la segregació escolar: de l’amenaça a l’oportunitat”, a càrrec de Xavier Bonal, doctor en sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. La xerrada es va centrar en la publicació editada per la Fundació Jaume Bofill, elaborada per Bonal i Joan Cuevas, en què es plantegen 17 propostes concretes per incorporar en els programes electorals per fer front a la segregació en l’àmbit local de manera efectiva.

Vitoria-Gasteiz ha vist en el programa Magnet de Catalunya un exemple per seguir i una fórmula efectiva i eficaç per combatre la segregació escolar, juntament amb altres mesures que cal afrontar des de les administracions.