“Pel Museu del Cinema participar al programa Magnet ha estat un punt d’inflexió”

Tags
  • aliances magent
Anna Carpena Museu del Cinema entrevista

Anna Carpena, responsable del Servei Educatiu del Museu del Cinema-Col·lecció Tomàs Mallol, fa balanç dels quatre anys d’aliança Magnet amb l’Escola Àgora de Girona. Què ha significat pel Museu ser un partner Magnet? Què us ha aportat Magnet com a institució? Quins valors heu aportat com a partner a l’Escola Àgora? són algunes de les qüestions a les que respon Carpena.

El curs 2017-18 l’Escola Àgora va iniciar l’aliança amb el Museu del Cinema a través d’un projecte educatiu innovador vinculat a l’audiovisual per tal d’ajudar l’alumnat i les seves famílies a comprendre el moment en el que vivim, en el que la comunicació la imatge en moviment són tant rellevants.

Què ha significat pel Museu del Cinema ser un partner Magnet?

Pel Museu del Cinema participar al programa Magnet ha estat un punt d’inflexió. Nosaltres, a través del Servei Educatiu, sempre hem estat en contacte amb escoles, però eren relacions de curta durada. És a dir, els grups venen aquí al museu i participen en les propostes educatives que els hem preparat, com tallers o visites guiades, però no hi ha una continuïtat, ja que no sabem com arriben a les aules les activitats posteriors a la visita que els proposem des del Museu. Amb l’aliança Magnet que hem establert amb l’Escola Àgora ens ha permès poder participar de tot aquest procés, saber què està fent l’alumnat a l’aula vinculat amb el món audiovisual, poder-los proposar un ampli ventall de tallers i poder anar a fer formacions al claustre i a l’alumnat.

Què creus que heu aportat com a partner a l’escola Àgora?

Crec que l’aliança Magnet de l’Escola Àgora amb el Museu del Cinema ha estat un revulsiu pel centre educatiu, que ha pogut vincular part de la seva activitat educativa al cinema. Per exemple, vàrem fer un projecte sobre llanterna màgica i des del Museu vàrem aportar recursos, des de llanternes fins a un llanternista que va anar a les aules del centre, i també els coneixements que vam traslladar al claustre per empoderar-lo i que fos ell qui liderés l’activitat educativa.

Què us ha aportat el programa Magnet com a institució?

Pel Museu del Cinema formar part de Magnet ha significat una nova forma de pensar i fer la nostra activitat educativa. El vincle de proximitat amb l’Escola Àgora ens ha permès participar als claustres i conèixer com funciona internament un centre educatiu. A més, també hem pogut testejar i esperimentar algunes activitats educatives amb l’alumnat a la seva pròpia aula, què és un espai que funciona diferent que el Museu.

Quins valors heu compartit amb l’escola Àgora?

Amb l’Escola Àgora hem compartit el compromís i la voluntat de tirar endavant projectes pedagògics amb significat per l’alumnat. Això ho hem pogut fer perquè hem tingut un vincle directe amb el claustre, que després de nombroses visites al Museu, ja se’l senten seu. I aquest coneixement s’ha pogut traslladar a l’alumnat del centre.

Com definiries la relació que heu establert amb l’escola Àgora?

La relació que hem establert amb l’Escola Àgora des del Museu del Cinema és una relació de proximitat, vincle i sobretot, d’aprenentatge mútu. Després de quatre anys d’aliança no donem el vincle per finalitzat, ja que des del Museu i també des del Centre hi ha voluntat de seguir teixint aprenentatges junts. M’agradaria destacar també el rol de l’assessor Magnet, Pep Cullell, que ha acostat el llenguatge audiovisual a l’escola a través de la formació que ha fet al claustre. En general, hi ha una mançanca de coneixement de llenguatge audiovisual als centres educatius, però en el cas concret de l’Escola Àgora, s’ha pogut nodrir dels coneixements del formador i del Museu del Cinema.

Ens comparteixes algun moment que consideris clau en aquests quatre anys d’aliança entre el Museu i l’escola Àgora?

El moment clau de l’aliança va ser l’exposició que vam fer l’any passat al Museu com a cloenda dels quatre anys magnet. L’exposició L’evolució del cinema va permetre conèixer de primera mà els projectes anuals del centre vinculats al món audiovisual, en els que les famílies van poder descobrir les etapes, processos i veure’n els resultats. Un altre moment que hem repetit any rere any, i que ha estat molt significatiu, ha estat la celebració del primer claustre del curs escolar a les instal·lacions del Museu. Ha estat una tradició que marcava el tret de sortida del projecte.