Liderar l’equitat educativa: Què poden fer els municipis per combatre la segregació escolar?

Tags
  • escolarització equilibrada
  • segregació escolar

Vídeo-resum de l’acte “Liderar l’equitat educativa: Què poden fer els municipis per combatre la segregació escolar?”, celebrat el 15 de gener de 2019 al Palau Macaya.

Cada vegada són més els municipis que assumeixen un rol clau en la millora educativa. Diferents experiències i estudis demostren que aquest rol proactiu dels Ajuntaments és decisiu per unir esforços de diferents institucions i liderar una estratègia contra la segregació escolar que sigui efectiva. No ser actiu en el combat contra la segregació té conseqüències negatives per a la cohesió social i els resultats educatius.

La segregació escolar és una amenaça a la quual cal donar resposta urgentment, i per això volem situar la problemàtica en els programes electorals municipals del proper any 2019. Per aquesta raó s’ha editat un document elaborat per Xavier Bonal i Joan Cuevas que, amb el títol “Combatre la segregació escolar: de l’amenaça a l’oportunitat”, repassa les causes de la segregació i les conseqüències de no abordar la problemàtica, i detalla fins a 17 propostes concretes i efectives que es poden desenvolupar des dels municipis.

Les escoles Magnet són un bon exemple de programes efectius en la lluita contra la segregació escolar. Un programa que es concentra en configurar partenariats entre centres educatius i institucions de referència i prestigi amb l’objectiu de generar una innovació pedagògica en el centre que l’empoderi i el faci atractiu. Malgrat això, l’avaluació del programa indica que les escoles Magnet, sense una política municipal contra la segregació, veuen reduïts els seus efectes.

Què poden fer exactament els Ajuntaments per combatre la segregació? Què és el que ja s’està fent des del món municipal? Poden els centres educatius, per si sols, combatre la segregació escolar? Quines polítiques cal potenciar a nivell nacional per combatre més i millor la segregació? Quins reptes tenim a nivell de sistema educatiu en aquest àmbit?

L’acte va comptar amb la participació de Xavier Bonal, que va desgranar els detalls del document de propostes de política municipal, i Aina Tarabini, que va fer balanç del programa Magnet des de la perspectiva de la segregació escolar.

Posteriorment, es va celebrar un debat presentat i moderat per Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, amb la participació de tres ponents: Ignasi García Plata, director general de Professorat i Personal de Centres Públics (Departament d’Ensenyament); Conxita Gimeno, directora de l’Escola Montessori de Rubí; i Lluis Carol. Cap de l’Àrea de Serveis Personals de l’Ajuntament de Barberà del Vallès.

Si vols saber tot el que es va parlar i tractar en aquest acte, només cal que miris el vídeo.

Accediu al document de propostes.