Les experiències d’aprenentatge del tinkering

Tags
    Entrevista Sebastian Martin

    Aprendre fent: manipular, experimentar, crear, equivocar-se… i tornar a començar. Així aprèn l’alumnat de l’escola Miralletes (Barcelona) que ha construït un espai tinkering amb el suport del Cosmocaixa, el seu partner Magnet, per incorporar la ciència i la tecnologia a l’aula, connectant sabers i construint coneixement.

    La construcció d’un espai tinkering ha permès vincular la ciència i la tecnologia amb una realitat propera i tangible que els permet aplicar el learning by doing, aprendre fent, en un ambient lúdic i col·laboratiu. El tinkering, un moviment liderat per l’Exploratorium de San Francisco que s’aplica cada vegada més en l’àmbit educatiu i que dissenya oportunitats perquè l’alumnat pensi amb les mans per construir significat i comprensió.

    Fa uns dies, l’escola va poder viure les experiències d’aprenentatge que pot oferir el tinkering de la mà de Sebastian Martin, especialista en tinkering del The Tinkering Studio, integrat al The Exploratorium de San Francisco. Durant la seva visita al centre, Martin va oferir una sessió pràctica a l’alumnat de l’Escola Miralletes. Podeu llegir la crònica de la sessió a Trastejar com a mètode per aprendre i per madurar, l’article publicat per Víctor Saura a Diari de l’Educació. Durant aquesta estada, tres alumnes de sisè de l’escola van entrevistar a Sebastian Martin, que els va respondre sobre com què l’havia inspirat a treballar en tinkering, les diferències entre el Cosmocaixa i el Tinkering Studio, les activitats preferides per l’alumnat a la sala tinkering.

    Competències vinculades al tinkering

    Segons una recerca del The Tinkering Studio, el making i el tinkering poden oferir a l’alumnat que el practica competències com: iniciativa i intencionalitat, resolució de problemes i pensament crític, comprensió conceptual, creativitat i expressió personal i compromís social i emocional. Aquest estudi desmunta la creença que la diversió és incompatible amb l’aprenentatge, assegura Sebastian Martin.

    La ciència ens mou!

    La ciència ha entrat per la porta gran de les aules de l’escola Miralletes a través de l’aliança amb el Cosmocaixa, el Museu de la ciència de la Fundació la Caixa. La col·laboració els ha permès indagar en el mètode científic rebent un acompanyament d’una mentora i sent assessorades per persones expertes del món de la ciència vinculades al museu. Gràcies a l’aliança el centre educatiu ha pogut incidir en una tasca interdisciplinària incorporant la ciència i la tecnologia a les xarxes d’aula connectant sabers, generant un diàleg crític i construint coneixement.

    Els centres magnet ja fa anys que mostren interès pel tinkering, per això el 2016 des del programa es va convidar a la Cristina Simarro* a la jornada anual magnet. Podeu recuperar el vídeo de la conferència de Cristina Simarro a la 3a Jornada d’intercanvi d’experiències magnet “Com eduquem el pensament científic?”, que es va realitzar el 29 de juny de 2016 al Casal Pere Quart de Sabadell.

    *Cristina Simarro és Llicenciada en Enginyeria Industrial i treballa com a investigadora al CRECIM. També és professora Associada al Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals de la UAB i actualment, desenvolupa la seva tesi doctoral al voltant de la metodologia Tinkering.