La clau d’una bona aliança magnet és la conversa i l’escolta entre la institució i el centre educatiu

Tags
    Júlia Betrian Filmoteca Pau Casals Rubí

    Júlia Betrian, coordinadora dels Serveis Educatius de la Filmoteca de Catalunya juntament amb l’Anna Camps, fa balanç dels quatre anys d’aliança Magnet amb l’Escola Pau Casals. Què ha significat per la Filmoteca ser un partner Magnet? Què ha ha aportat Magnet a la institució cultural? Quins valors ha aportat com a partner a l’Escola Pau Casals? Són algunes de les qüestions a les que respon Betrian.

    El curs 2017-18 l’Escola Pau Casals va iniciar l’aliança amb la Filmoteca de Catalunya en la que a través del cinema acompanyen la construcció d’identitats personals i col·lectives vinculades al pensament crític, creatiu i curós de l’alumnat del centre de Rubí. A través del cinema, l’alumnat descobreix què té en comú amb els altres i comprenen que poden construir altres realitats.

    Què ha significat per la Filmoteca ser un partner Magnet?

    Per la Filmoteca ser partner Magnet de l’Escola Pau Casals ha estat sobretot un aprenentatge de què està passant avui a l’escola. Nosaltres, com a Filmoteca tenim diversos projectes que ens fan entrar en contacte amb el dia a dia dels centres educatius però no al nivell ni amb la intensitat que Magnet ens ha permès. Bàsicament perquè Magnet suposa el treball conjunt amb el claustre del centre, en especial amb l’equip impulsor, i també amb persones de l’AFA, cosa que no teniem l’oportunitat de viure amb altres centres. Aquesta relació ha suposat un aprenentatge per la Filmoteca que ens ha permès millorar les nostres propostes educatives.

    I vosaltres, des de la Filmoteca, què creus que heu aportat com a partner a l’Escola Pau Casals?

    Nosaltres, des de la Filmoteca, hem aportat el coneixement específic en el nostre àmbit d’expertesa, el cinema. A més, el fet que una institució cultural com la Filmoteca entri en un centre educatiu contribueix que es plantegin algunes dinàmiques que tenen establertes. És a dir, així com nosaltres, com a partner, hem après molt de les dinàmiques de treball d’un centre educatiu, l’Escola Pau Casals ha conegut les dinàmiques d’un equipament cultural i les metodologies que utilitzem per apropar-nos al cinema. A banda d’aquest intercanvi recíproc, hi ha el coneixement del cinema, que és un art molt present a la vida de les persones, cada vegada d’una forma més diversa, però poc present a les aules del nostre país. I amb aquest partenariat sí que hem aconseguit introduir el cinema dins les aules de l’Escola Pau Casals.

    Així doncs, com a Filmoteca reivindiqueu més presència del cinema a les aules del sistema educatiu català?

    La presència de l’audiovisual a la vida de les persones és clara i intensa, a través de dispositius, xarxes socials, vídeo, però el cinema des d’una perspectiva artística, que pot aportar molt a la formació audiovisual de l’alumnat té escassa presència a les aules. A més la Filmoteca té una visió d’arxiu i de patrimoni i aquesta visió ha calat en el discurs i en la forma d’entendre l’aprenentatge del claustre de l’Escola Pau Casals.

    Des de la Filmoteca heu trobat en Magnet un camí per apropar-vos als centres educatius, en el vostre cas a través de l’Escola Pau Casals. Què més creus que us ha aportat el programa Magnet a la Filmoteca com a equipament cultural?

    Per nosaltres el programa Magnet ha estat una excusa per fer bullir idees noves. És a dir, a la Filmoteca no només hi ha els serveis educatius, sinó que aquests treballen per acostar un ampli ventall d’activitats com la biblioteca, programació de tarda, o la feina que es fa des del centre de conservació i restauració. Aleshores, el fet de tenir un vincle tan estret amb l’Escola Pau Casals a través de l’aliança Magnet en ha permés imaginar i crear noves propstes i noves activitats que, juntament amb la pandèmia, ens han fet replantejar les activitats que oferim des de serveis educatius.

    Quins valors creus que heu compartit amb l’Escola Pau Casals de Rubí a través de l’aliança Magnet?

    La Filmoteca i l’Escola Pau Casals compartim un gran sentit de la responsabilitat cap a l’aprenentatge i benestar dels infants. Nosaltres com equipament cultural no ens plantegem fer una activitat aïllada d’allò que passa a la societat o en el barri on ens ubiquem, el Raval de Barcelona. A més, també compartim una sensibilitat artística, és a dir, l’Escola Pau Casals és un centre que ja treballava la filosofia, a través del programa Filoescoles, amb una perspectiva humanista, i amb la introducció del cinema i les disciplines artístiques que l’envolten ha permès seguir aquesta línia humanista que ja tenia l’escola.

    En la relació que heu establert entre la Filmoteca i l’Escola Pau Casals, i si fem un símil amb el món del cinema, quin títol posaries a l’aliança que heu construït durant aquests quatre anys?

    Justament fa uns dies que he vist una pel·lícula que m’ha semblat suggerent i inspiradora titulada Sediments. L’Escola Pau Casals és un centre amb un gran diversitat d’activitats en tots els àmbits d’aprenentatges i que per tant té moltes capes de treball, molts sediments, alguns dels quals hem pogut aprofundir-hi des de la Filmoteca. Però aquesta tasca no té mai un punt i final, i constantment es pot reformular i repensar l’educació artística. És a dir, l’educació té moltes capes, enteses com a sediments, i molts matisos i està en constant construcció.

    Quins han estat els moments clau en aquests quatre anys d’aliança entre la Filmoteca i l’Escola Pau Casals?

    La relació amb l’Escola Pau Casals ha estat extensa, durant quatre anys, i intensa. Per la Filmoteca la primera exposició que es fa fer de joguines òptiques, que es va mostrar a la comunitat educativa i que va comptar amb la presència del director de la Filmoteca, va ser un moment que va suposar l’enlairement de l’aliança. Un altre moment rellevant, aquest des del punt de vista de projecció externa, va ser la sessió de Cineastes a l’Escola amb la Mar Coll i la Nausicaa Bonnín. Tot i aquests moments, les aliances es formen de petits moments com sessions de formació o debats amb l’equip impulsor que mostren que sempre hi ha hagut molt bona connexió i entesa. Entre nosaltres sempre hi ha hagut ganes de somiar, d’apuntar alt, inclòs ara, que formalment l’aliança ja ha finalitzat, però que seguim el vincle.

    De fet, les aliances Magnet la formen institucions i centres educatius però l’acaben portant a terme persones i el vincle, malgrat l’aliança finalitzi, segueix. I justament, ara que des de la Filmoteca ja teniu l’experiència de quatre anys com a partner, quins consells o recomanacions donaries a les institucions i centre que aquest curs 2021-22 inicien la seva aliança?

    Bé, donar consells i recomanacions concrets és complicat ja que cada institució i cada centre són un món. Tot i això, un consell més genèric seria estar molt obert en les propostes presentades pel centre, estar obert a una conversa constant, encara que això comporti més temps. És a dir, perdre la por a implementar activitats que no estaves acostumat a fer com a institució i ser capaç d’improvitzar i adaptar-se. La clau d’una bona aliança és la conversa i l’escolta entre la institució i el centre educatiu. El mateix es pot explicar com a centre educatiu, que sovint té unes dinàmiques molt més rígides que els agradaria. Seguint amb la metàfora del cinema, és anar amb un guió escrit a llapis, molt obert a la improvisació i al que pugi aportar l’equip. Aquesta obertura de mires ha succeït amb l’aliança entre l’Escola Pau Casals i la Filmoteca, ja que ambdós compartim valors molt humanistes que prioritzen l’atenció a l’alumnat, amb l’atenció a la diversitat i a la personalització dels aprenentatges.

    Per acabar, Júlia, vols compartir-nos com veus i valores el programa Magnet?

    Magnet és una mostra de la necessitat de que els equipaments culturals mirin cap enfora i surtin del sí de les seves quatre parets. Les institucions culturals sovint han estat ideades a partir d’allò que hi succeeix a l’interior i Magnet els pot ajudar a ser més permeables, com també ho ha de ser un centre educatiu. Magnet permet remoure i sacsejar aquestes institucions que poden caure en l’hermetisme.