La ciència es viu en comunitat: l’experiència dels centres magnet a la Nit Europea de la Recerca
Una dotzena de centres magnet, en col·laboració amb equips de recerca de diferents institucions, han apropat la ciència i la investigació a més de 1.700 persones dels municipis d’arreu del territori: Amposta, Barcelona, Lloret de Mar, Martorell, Molins de Rei, Rubí, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Sant Sadurní d’Anoia i Vic. Les activitats s’han fet a partir del 26 de setembre, data del tret de sortida de la Nit Europea de la Recerca, i s’han anat succeint fins a mitjan d’octubre, plantejant tota mena de temàtiques com ara la biologia, la salut ambiental, la criptografia, l’alimentació sostenible, l’arquitectura o la biodiversitat, entre d’altres.
La Nit permet als centres magnet obrir-se a la seva comunitat educativa, convidant a les famílies i l’entorn del barri o del municipi a endinsar-se en la recerca científica, i compartir els aprenentatges de l’alumnat en el context de la recerca que fan amb l’aliança magnet. Alguns centres magnet han aprofitat la cita per iniciar un projecte imant de recerca, organitzant una activitat en què les persones investigadores han fet tallers o xerrades per despertar preguntes i introduir nous coneixements que serviran per desplegar la recerca que es portarà a terme durant el curs que comença. Aquests són alguns dels projectes imant que arranquen:
L’escola Rius i Taulet, de Barcelona, ha proposat una activitat on l’alumnat de sisè de primària ha organitzat tallers manipulatius per a les famílies per descobrir quines formes serveixen per enrajolar. El partner de l’escola, el COAC, ha convidat l’arquitecte Laida Memba a fer una xerrada sobre la recerca que la va portar a descobrir la presència de la rajola del panot de Barcelona a Bata, la seva ciutat natal. A més, l’alumnat de cicle infantil, havia organitzat una proposta perquè les famílies els ajudessin a recollir dades sobre la recerca que estan fent de les places i edificis de la ciutat, els quals, donaran nom a les seves aules.
A Martorell, l’escola Echegaray, ha rebut la visita dels investigadors de l’ICMAB-CSIC– el seu partner – a l’escola per experimentar amb tallers manipulatius (slime, electricitat i magnetisme, joguines amb materials reutilitzables, toca-toca…) que els convidin a indagar sobre els materials dels quals estan fetes les joguines. Els infants, després, han dinamitzat els tallers amb les seves famílies i la comunitat de l’entorn al Centre Cultural de la ciutat. La investigadora Deyana Tchitchekova va fer una xerrada oberta a tota la comunitat sobre els materials dels quals estan fets les joguines des d’una perspectiva de sostenibilitat. Les joguines seran el fil conductor del curs i serviran per indagar sobre la ciència i els materials que hi ha al darrere.
Altres centres han aprofitat la Nit Europea de la Recerca per compartir els aprenentatges del projecte imant que han treballat amb els seus partners. És el cas de l’escola La Pau, de Sant Sadurní d’Anoia, on durant la jornada escolar els infants van ser convertir-se en investigadors, descobrint el paper de l’aigua en les plantes. A través d’experiments pràctics aplicant el mètode científic, l’alumnat ha formulat hipòtesis i ha observat els resultats. Aquests, s’ha mostrat en una exposició oberta a tota la ciutadania a la Biblioteca Municipal, amb mostres dels experiments i propostes per replicar-los a casa. La jornada ha comptat amb la col·laboració de científics i investigadores del partner de l’escola, l’ICTA-UAB, i amb una xerrada de cloenda sobre la importància de l’aigua i la sostenibilitat a càrrec de la doctora Anna Petit Boix, del grup Sostenipra.
A Amposta, l’escola Soriano-Montagut ha organitzat activitats voltant de l’eix “Física i esport”: proposant un recorregut per diferents experiències, per compartir tot el treball fet en el marc del projecte “Activa’t per aprendre i per créixer”, conjuntament amb el Centre de Tecnificació Esportiva i EUSES-URV Campus Terres de l’Ebre. A més, s’ha organitzat una taula rodona amb representants d’EUSES, docents i alumnat implicats, que han compartit com aquests projectes han transformat la manera d’entendre l’educació i la recerca des de l’aula.
També han organitzat activitats ben interessants i profitoses per l’alumnat i la comunitat educativa aquests centres: l’escola Mas Falcó (Barcelona), amb l’IDAEA-CSIC, va celebrar una jornada oberta sota el lema “I si la ciència ja comença a l’escola?”, on l’alumnat va presentar la seva investigació i va fer tallers científics, amb una xerrada final d’una investigadora de l’institut. L’institut Lluís Vives (Barcelona), amb l’IBEC, va organitzar tallers sobre alimentació sostenible i microxerrades científiques. L’escola Arquitecte Gaudí (Sant Feliu de Llobregat), amb el COAC i Contorno Urbano, va continuar la seva recerca sobre arquitectura i territori amb una conferència d’Erika Börjesson. L’escola Madorell (Molins de Rei), amb el CCITUB i la participació de l’IDAEA-CSIC, va treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible amb activitats sobre benestar, ciutats sostenibles i qualitat de l’aire. L’escola Joan Maragall (Sant Cugat), amb el CREAF, va promoure una jornada de recerca ciutadana sobre els canvis en el paisatge i la pèrdua de zones de conreu. L’escola Vic Centre (Vic), amb el Centre Tecnològic BETA (UVic-UCC), va presentar el projecte “Un pati ple de vida” amb tallers i una xerrada sobre canvi climàtic i resiliència. L’institut La Serreta (Rubí) va organitzar la conferència “Alan Turing i la màquina enigma” i dos tallers participatius sobre criptografia i enigmes, i finalment, l’institut Rocagrossa (Lloret de Mar) va organitzar una fira amb tallers dinamitzats per l’alumnat sobre la recerca feta amb el CEAB-CSIC.
Aquest vídeo recull les activitats organitzades pels diferents centres magnet, mostrant com la recerca i la ciència han fet vibrar a l’alumnat, a les famílies i a la comunitat educativa de l’entorn de les escoles i instituts.