Més d’una cinquanta de docents de centres Magnet, institucions partner i formadors van cocrear propostes educatives innovadores per transformar pedagògicament les escoles i instituts durant el curs 2024-25.
El passat 11 d’octubre, més d’una cinquantena de docents de centres Magnet, les seves institucions partner i formadors es van reunir al Hub Social per generar propostes educatives innovadores per al curs 2024-25 durant una jornada de cocreació de projectes imant. Aquesta trobada es va centrar en construir projectes imant que transformin els centres educatius a través d’una dinàmica dirigida per Bet Madera, coordinadora Magnet en comissió de servei del Departament d’Educació.
Les propostes van sorgir a partir de la sembra d’idees, un moment de col·laboració i intercanvi entre els assistents, per identificar motivacions, interessos i necessitats de l’alumnat i elaborar projectes basats en quatre eixos del programa Magnet: integració del coneixement del partner, metodologia fer-pensar-comunicar, organització del centre i estratègia comunicativa. Cada grup va seleccionar una idea inicial i la va desenvolupar mitjançant preguntes inspiradores com “Com podríem…”
En una tercera fase, anomenada fer florir la proposta, les idees es van concretar amb detalls específics, valorant-ne l’impacte i la viabilitat. Amb la proposta desenvolupada, va ser el moment de millorar-la i validar-la a través d’un retorn concret, constructiu i amable de la resta de participants. Algunes preguntes clau per la fase de validació van ser qüestionar-se si genera impacte i transformació i si és real, possible i viable. Amb les noves mirades que van aportar nous aprenentatges va ser el moment de compartir el prat de propostes amb un titular.
Llavors de projectes imant
Per finalitzar la jornada, els grups de centres, partners i formadores participants van escriure el projecte en un paper plantable que van traslladar a un test amb terra i aigua perquè germini, creixi i floreixi. El paper plantable és un paper fet a mà on s’hi han barrejat llavors i s’hi pot escriure, plantar-lo en un test, regar-lo i al cap d’uns dies naixeran les flors i les plantes.
- Fem una cançó o himne per l’escola? Projecte imant de l’Escola El Pi (Sant Pere de Ribes) en aliança amb Musicoop. Formadora: Sandra Martínez.
- Com respon el nostre cos davant l’alimentació? Projecte imant de l’Institut Lluís Vives (Barcelona) en aliança amb l’IBEC. Formadora: Elena Gayan.
- Estàs segur/a que coneixes el teu entorn? Projecte imant de l’Escola Pare Poveda (Barcelona) en aliança amb IDAEA-CSIC. Formadora: Montse Sala.
- Com fem visible la nostra escola? Projecte imant de l’Escola Arquitecte Gaudí (Sant Feliu de Llobregat), el COAC Catalunya i Contono Urbano. Formadora: Neus Banqué.
- Un pati millor és possible! Projecte imant de l’Escola Vic Centre (Vic) en aliança amb Beta TechCenter (UVic). Formadora: Sílvia Basora
- El cicle vital de la nostra escola. Projecte imant de l’Escola Rius i Taulet (Barcelona) en aliança amb el COAC Catalunya. Formador: Lluís Vallvé.
Materials de la jornada #CocreemMagnet
La jornada va ser possible gràcies a l’equip de coordinació Magnet, la dinamització de Bet Madera i el suport de l’equip de formadores dels centres. Compartim els materials de la dinàmica de cocreació de projectes imant, que podeu replicar als vostres centres.
Fase 1: Sembrem llavors d’idees
Fase 2: Fem créixer la nostra idea
Fase 3: Fem florir la proposta
Fase 4: Validem la proposta
Fase 5: Compartim el prat de propostes
Exemples de projectes imant
Preguntes inspiradores “Com podríem…?” a partir dels quatre eixos magnet