Revista Magnet, el testimoni dels protagonistes del programa

Tags
  • aliances magnet
  • revista magnet
Revista Magnet notícia

Us proposem fer un tast de les diverses històries que hi ha darrere del programa Magnet, que marquen un abans i un després en aquests centres educatius. La revista Aliances que capgiren la segregació des de la transformació educativa recull diverses històries que hi ha darrere del programa Magnet a través de la mirada i el testimoni de tots els agents implicats: els centres, els alumnes, les famílies, les institucions, el professorat i els ajuntaments. Els reportatges han estat elaborats per Montse Poblet, Sergi Picazo, Carina Farreras, Víctor Saura, Jaume Carbonell i Laia Vicens, que ens apropen a un munt de persones compromeses amb la lluita contra la segregació escolar, que cada dia superen les dificultats i treballen per aconseguir un sistema educatiu més equitatiu.

El dia a dia d’un centre segregat’ – Sergi Picazo
Quines característiques defineixen un centre segregat? Quins reptes planteja la segregació? Com afecta la composició social al dia a dia del centre? Com ho viu l’equip docent? Com afecta la composició del grup el seu èxit escolar? Com podem equilibrar la composició social dels centres educatius?

El periodista Sergi Picazo posa la seva mirada sensible a quatre centres Magnet que expliquen com és el seu dia a dia, com treballen des del centre i a través del programa Magnet per “reconstruir-se”, amb entrebancs, però amb il·lusió i molt d’esforç. Llegeix l’article

‘Quan un equip docent es planteja iniciar un canvi’ – Jaume Carbonell
El programa Magnet s’adreça a aquells centres educatius que tenen una composició social desequilibrada respecte al seu territori de referència, i que compten amb un equip docent compromès amb el canvi i amb motivació per desenvolupar projectes d’innovació. L’objectiu és que al final del procés, aquests centres siguin més desitjats i ben valorats per les famílies del seu entorn i augmenti la demanda de preinscripció.

Per dur a terme aquest procés de transformació, és imprescindible el compromís de l’equip docent. Però com s’implica tot el claustre en la definició i en el desenvolupament del projecte? Quines són les palanques de canvi i els detonants que fan mobilitzar l’equip docent? Com es transforma un centre educatiu en centre magnet? Quin paper juga el lideratge educatiu i el compromís dels docents en aquesta transformació del centre educatiu? Com s’organitza el claustre?

Jaume Carbonell s’endinsa en aquest article al treball diari de l’equip docent de l’escola Montessori, l’Institut Nicolau Copèrnic i l’escola Samuntada, per explicar-nos com han viscut i viuen aquest procés transformador que els demana una implicació extra. Llegeix l’article

‘La magnètica atracció entre un centre i una institució’ – Víctor Saura
El programa Magnet promou l’aliança d’un centre educatiu amb una institució de referència en un camp del coneixement específic. Aquesta aliança permet el desenvolupament d’un projecte educatiu innovador i de qualitat, un projecte atractiu, amb magnetisme i que es converteix en un projecte de referència en el seu territori, tant per les famílies com per la comunitat educativa.

Però les institucions partner sovint viuen en un món molt diferent de l’escolar, i apropar els dos mons i construir uns vincles que permetin una relació engrescadora, basada en la confiança mútua no és tasca fàcil.

El periodista Víctor Saura explora en aquest reportatge com es contrueix i es treballa la relació entre un centre educatiu i el seu partner, a través dels testimonis en primera persona de l’Institut del Ter i el Museu del Ter; l’escola Tanit i l’Institut de Ciències del Mar; i l’escola Josep Maria de Sagarra i el MACBA. Llegeix l’article.

‘La veu dels protagonistes’ – Laia Vicens
Quins canvis percep l’alumnat en el procés aprenentatge des que el seu centre és Magnet? Com aprèn? Té més ganes d’aprendre? Quin tipus de competències es posen en joc a l’aula? Què és el que més valoren de la institució d’excel·lència?

Escoltem la veu dels alumnes dels centres Magnet, gràcies a aquest article elaborat per la periodista Laia Vicens, que ha conviscut amb els nens i nenes de l’escola Tanit, l’institut del Ter i l’escola Josep Maria de Sagarra per conèixer de prop com viuen i perceben l’aprenentatge en les aules Magnet. Llegeix l’article.

‘Famílies Magnet, famílies implicades’ – Carina Farreras
Per capgirar la situació de segregació escolar d’un centre educatiu és molt important que aquest tinguin famílies d’un perfil socioeconòmic mitjà, amb estudis, que puguin ser bones ambaixadores del projecte d’innovació. Aquestes famílies són les que poden mobilitzar a altres famílies com elles per fer el pas d’inscriure els seus fills i filles en aquest centre educatiu.

Carina Farreras entrevista diverses famílies que han matirculat els seus fills apostant per l’escola pública, tot i que sigui en centres amb una composició social desequilibrada. Aquestes famílies acostumen a enfortir la cohesió del centre i encomanen el seu entusiasme a la resta de famílies. Però què els mou a fer aquest pas? Estan satisfets amb la decisió? Creuen que la innovació pedagògica és un element d’atracció per les famílies? Llegeix l’article.

‘Quan l’alcaldia lidera el canvi’ – Montse Poblet
Cada vegada són més els municipis que assumeixen un rol actiu en la millora educativa i la reducció de la segregació en els centres educatius. Diferents experiències demostren que aquest rol proactiu dels Ajuntaments és decisiu per ajuntar esforços de diferents institucions i liderar una estratègia contra la segregació que sigui efectiva.

Què estan fent ajuntaments com el de Sabadell, Terrassa o Manlleu per aconseguir reduir la segregació escolar? La periodista Montse Poblet ens ho explica en el seu article, que exposa la feina feta i la feina que encara resta per fer en aquests municipis. Llegeix l’article.

Llegeix la revista