Més de 600 docents reflexionen sobre aprenentatge en la 6a Jornada Magnet

Tags
    Foto de grup de la 6a Jornada Magnet

    Què vol dir aprendre avui? Més de 600 docents van reflexionar i compartir experiències al voltant d’aquesta qüestió en la 6a Jornada Magnet, celebrada el passat 26 de juny a la UPC del Baix Llobregat.

    En la primera part de la jornada, els mestres dels centres educatius Magnet van poder participar en diversos tallers dinamitzats pels formadors del programa i en taules d’experiències d’escoles i instituts en el desenvolupament del seu projecte innovador.

    Els 15 tallers proposats van ajudar els participants a reflexionar sobre els principis pedagògics magnet i la vinculació amb l’aprenentatge que volem trobar a les aules i centres on treballem:

    • Es mou!: Pep Cullell i Lídia Sanahuja van explicar com iniciar un projecte de comunicació a través d’una dinàmica amb un tros de paper i un ninot.
    • Urbanismes per a una comunitat sostenible: Carme Pablo i Marta Barqué van treballar valors relacionats amb la justícia social i ambiental que impliquen el pensament crític (anàlisi) i creatiu (per cercar alternatives).
    • Eros i logos en la investigació amb el diàleg: Iñaki Andrés va plantejar un joc per entendre el diàleg com a acció cooperativa.
    • Només és una…: Victòria Carbó ens va mostra que a través de petits objectes quotidians es pot fer ciència a l’escola.
    • La terra i la lluna: les matemàtiques són importants per entendre el món. Mariona Monterde ho va plantejar a través de la mida de la terra i la lluna.
    • Educació per a la justícia global des de les STEM: Quique Vergara ens va fer reflexionar sobre la justícia global des de la vessant de la ciència i la tecnologia?
    • Breakoutedu: una tècncia de gamificació semblant als scape room per portar a l’aula, a càrrec d’Eulàlia Canet.
    • L’aigua està sempre en equilibri?: Genina Calafell ens va fer refelxionar sobre el consum d’aigua i el valor que té, a través d’una dinàmica amb jocs d’atzar.
    • Pedagogia de la llum: Xavi Corbella va fer un tastet vivencial de recursos com la taula de llum, la llum negra, les projeccions…
    • Escriure? Nooooooo!: Rosa Escoda ens fa ver perdre la por al full a través de tècniques creatives d’escriptura.
    • Això no va, només, de competència digital!: les tauletes i els mòbils poden ser una gran eina d’aprenentatge motivadora a l’aula i així ens ho va fer verure Xavier Serra.
    • Inconnexions: Judit Onsès i Rubèn Pineda van introduir l’entorn com a font d’aprenentatge, connectant coses aparentment inconnexes.
    • Fem de Mercè Rodoreda: Maria Balsach ens va fer escriure de manera col·laborativa un text poètic.
    • Circuits de paper, robots que dibuixen i altres andròmines. El moviment maker a l’aula: amb en Frank Sabaté vam veure com podem fer servir la tecnologia de baix cost a l’aula per fer-nos preguntes interessants.
    • Nyam, nyam… què hi ha per berenar?: un taller impartit per l’Escola de Consum de Catalunya per treballar salut i consum lligat al coneixement del medi natural i social.

    Pel que fa a les 6 taules d’experiències, van permetre debatre i reflexionar sobre alguns dels eixos que més preocupen als centes i als docents: Com donem a conèixer el projecte a les famílies dels barris; com teixim la relació amb el partner a partir de les preguntes de l’alumnat; Magnet en què ha modificat les meves classes?; com fer presents els principis metodològics Magnet en el nostre centre; com arribar a omplir una portes obertes; i com fem que les famílies participin del projecte.

    La segona part de la jornada va proposar tres espais diferents: un diàleg sobre “Què vol dir aprendre avui” entre Joan Domènech, mestre i exdirector de l’escola Fructuós Gelabert, i Betlem Cuesta, professora a l’IE Les Vinyes; un taller de “Creació d’una proposta gamificada amb el nostre partner”, dinamitzat per Oriol Ripoll; i  la taula rodona “Treball per projectes, per a què?”, amb la participació de David Vilalta, mestre, formador i assessor del programa Magnet; Rosa Clar, directora de l’institut Tordària, i Maria Casanovas, cap d’estudis de l’escola Rellinars.

    Totes les activitats proposades van ser espais de reflexió, creació i participació per ajudar els docents en la seva tasca professional, però també per donar-los eines per compartir amb la resta del claustre i avançar cap una centre que aprèn i que investiga. En aquesta construcció de coneixement, la relació que estableix cada centre amb la seva institució partner és un element clau.

    La 6a Jornada Magnet va ser tot un èxit, no només per la participació dels centres Magnet, sinó també per la gran qualitat dels tallers i les taules, impartides i dinamitzades per professionals que s’impliquen i creuen en la innovació pedagògica i en l’equitat educativa. I gràcies també a la UPC del Baix Llobregat, que va cedir les seves instal·lacions, tan adients per acollir la trobada.