Més de 300 docents comparteixen coneixement en la Jornada Magnet 2018

Tags
  • aliances magnet
  • balsach
  • centres educatius
  • Copèrnic
  • gabarró
  • Homet
  • palacín
  • tarabini
Elaborant mapa de sessions

Més de 300 docents dels 16 centres educatius que participen en el programa Magnet es van trobar en la cinquena Jornada d’intercanvi d’experiències Magnet, que es va celebrar el passat 26 de juny a l’Institut Nicolau Copèrnic de Terrassa.

En aquesta edició, els docents van poder participar en un Edcamp, una metodologia que va permetre que cadascú aportés una temàtica, bona pràctica, reflexió o inquietud al voltant a la seva experiència amb el programa Magnet, per debatre i compartir amb la resta de docents. Així, amb aquest aprenentatge entre iguals, es van tractar una trentena de temes, proposats a l’inici de la sessió, que es van desenvolupar en diversos grups de conversa.

Entre els temes plantejats, hi havia qüestions tan interessants i diverses com ara: la vinculació dels alumnes amb la institució partner, la implicació del claustre i de les famílies  n el projecte, el moviment maker, com avaluar les aportacions dels partners, les situacions d’aprenentatge mitjançant la gamificació, la incorporació de la tecnologia a les aules o la formació en el centre educatiu. En cadascuna de les sessions es va elaborar un document col·laboratiu per compartir amb tota la comunitat educativa.

Consulteu el contingut de l’Edcamp Magnet i tots els documents col·laboratius que es van elaborar a través d’aquest enllaç.

 

Resultats de l’experiència pilot Magnet

En la segona part de la jornada, Aina Tarabini, professora del Departament de Sociologia de la UAB i membre dels grups de recerca GEPS (Grup de recerca en Globalització, Educació i Polítiques Socials, i GIPE, Grup Interdisciplinari de Polítiques Educatives, va oferir la xerrada “Innovació per combatre la segregació escolar: els aprenentatges de l’experiència pilot Magnet”.

Tarabini va exposar algunes de les conclusions extretes de l’informe elaborat sobre la implementació del programa Magnet en els centres educatius durant la fase pilot. Segons aquesta anàlisi, el programa ha generat canvis metodològics en aquests centres, perquè genera oportunitats de repensar-se i funciona com a eix vertebrador del procés de canvi. També ha propiciat una obertura dels centres a l’entorn i ha posat el focus en la col·laboració com a única manera d’avançar.

Pel que fa als canvis en la composició social dels centres, un dels objectius bàsics del programa, Magnet ha contribuït a canviar estigmes en 3 dels 5 centres educatius analitzats. Però aquí Tarabini va insistir que “els canvis en composició social són lents, perquè la segregació escolar és multicausal”. Per això, va reivindicar que “cal una aposta clara de les administracions” per impulsar polítiques de distribució equitativa de l’alumnat. Tot i això, es va mostrar molt positiva amb els resultats del programa Magnet en aquest sentit i va insistir que “si es miren les dades micro és quan aquests canvis es perceben”. Per últim, va destacar el canvi de relació de les famílies amb les escoles, ja que veuen els seus fills motivats per aprendre i agafen confiança i s’apropen més als centres.

La jornada va comptar també amb la participació d’Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill; Maria Balsach, membre de la Unitat docent de l’ICE de la UAB; Rafael Homet, diputat d’Educació; Aleix Gabarró, subdirector d’Ordenació curricular de la Generalitat de Catalunya; i Alfredo Vega, alcalde de Terrassa.