L’Escola Gabriel Castellà presenta el Lab 2-6, un espai de ciència per a infants

Tags
  • aliances magnet
Lab 2_6 presentació

La ciència és un dels motors de canvi i progrés i les primeres edats són el punt d’inici per aconseguir que les persones aprenguin a pensar científicament. En aquest context, des del Lab 2-6 que ha creat l’Escola Gabriel Castellà planteja reptes i experiència de forma que facilitin oportunitats per despertar l’interès pel món científic de l’alumnat des de ben petits.

Igualada ha presentat el “LAB 2-6” de l’escola Gabriel Castellà, un laboratori que compta amb diferents reptes i experiències científiques pensades per alumnes de dos a sis anys que s’ha creat amb l’objectiu de despertar l’interès pel món científic dels alumnes des de ben petits.

La creació del “LAB 2-6” s’emmarca i reforça el projecte pedagògic de l’Escola Gabriel Castellà i Raich, que focalitza els aprenentatges a través de l’eix científic, a partir del treball de tallers i ambients científics i el treball globalitzat. Per a treballar la ciència, el centre educatiu compta l’expertesa l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC), amb qui formen aliança magnet des del curs 2021-22.

Aquest espai neix per estar obert a la ciutat a través del programa Aire que permetrà que hi passin alumnes de tots els centres de la ciutat d’Igualada. L’obertura d’aquest espai ha comptat amb la participació de la directora del centre, Natàlia Vidal; el director de Serveis Territorials del Penedès, Josep M. Colomé i la tinent d’alcalde i regidora d’Ensenyament, Patrícia Illa.

Natàlia Vidal, directora de l’Escola Gabriel Castellà, ha posat en valor la creació d’aquest laboratori “que quedarà obert a tots els centres d’Igualada i oferirà un espai de descoberta per a fomentar l’interès per la ciència i l’experimentació dels més petits”. Vidal ha volgut agrair a totes les persones que han participat en l’elaboració d’aquest espai experimental on es pot experimentar amb fluids, textures, llum i mecanismes diversos.

Des del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, Josep M. Colomé, director de Serveis Territorials del Penedès, ha explicat el suport de la institució en projectes com aquests “que permeten una vivència experimental de l’alumne en el camp de les ciències”.

Patrícia Illa, regidora d’Ensenyament de l’Ajuntament d’Igualada ha destacat l’aposta de l’Escola Gabriel Castellà “per fomentar les vocacions científiques als més petits i afavorir que en un futur puguin decantar-se cap a carreres i formacions del ram de la ciència”. Illa ha remarcat el procés de transformació del centre apostant per projectes transversals que milloren les competències de l’alumnat fomentant la creació d’espais, tallers o ambients. L’escola també participa en el projecte Magnet que, impulsat pel Departament d’Educació, la Fundació Bofill i l’ICE-UAB, permet a l’escola oferir un aprenentatge innovador teixint aliances amb institucions d’excel·lència en els camps científics com l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC).

El procés de creació del “LAB 0-6” ha comptat amb el suport de diversos docents de la FUB (Universitat de Manresa) així com personal científic de ICE-CSIC.

La ciència a l’abast dels més petits

El Lab 2-6 és un espai on els infants poden moure’s lliurement. Les persones adultes han de ser molt curoses i respectuoses en la seva intervenció, respectant l’autonomia de l’infant i seguint la premissa de Maria Montessori: “Qualsevol ajuda innecessària és un obstacle per a l’infant”.

Les propostes que el Lab 2-6 ofereix als infants estan relacionades amb el moviment, el magnetisme, els transvasaments, l’equilibri, el pes, la densitat i la documentació, a través d’una selecció bibliogràfica. L’activitat s’inicia amb una rotllana on s’explica el funcionament i les normes. En un segon moment els infants comencen el seu primer contacte, observant, provant i jugant amb les diferents propostes. Per últim, s’acaba l’activitat reunint els infants en un rotllana on es valora la trobada, el seus aprenentatges i experiències.

El Lab 2-6, un espai de coeducació

Els estereotips de gènere, segons McDowell, són comportaments que la societat considera propis dels homes o de les dones. Aquests influencien als nens i les nenes des de les primeres edats en la idea que ells i elles tenen sobre què ha de ser masculí i femení. S’ha observat que els principals rols de gènere i comportaments estereotipats es comencen a veure en nens i nenes de 4 i 5 anys i són un reflex de les influències que reben des que són petits/es. Per tant, el Lab 2-6 és espai idoni per treballar de la coeducació com una eina imprescindible per trencar amb aquests rols de gènere i comportaments estereotipats.

El Lab 2-6, un espai obert a la ciutat

Si la ciència és una finestra al món, el Lab 2-6 de l’Escola Gabriel Castellà s’ha obert a la ciutat d’Igualada. Des d’aquest curs 2022-23 l’escola ha obert l’espai a tots els centres educatius a través del programa Aire, un recull d’activitats i recursos educatius.

El procés de creació del LAB 0-6 ha comptat amb el suport Montse Pedreira i Marta Llebaria de la FUB (Universitat de Manresa), que ens han millorat i perfilat les propostes científiques. La formació de la FUB ‘Acompanyament en la creació d’un espai de ciència’ ha estat clau per idear el Lab 0-6, així com l’acompanyament de David Vilalta, assessor del programa Magnet, i del personal científic de l’ICE-CSIC.

Gabriel Castellà, una escola, un univers d’aprenentatge

Des del curs 2021-22 ha iniciat una aliança magnet amb l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC), que té com a objectiu estimular el pensament científic de l’alumnat de l’escola Gabriel Castellà. Fer-se preguntes, fomentar la capacitat d’observació, cercar evidències i qüestionar-se les respostes permetran a l’alumnat comprendre que la ciència és un sistema basat en l’evidència, l’experimentació i el raonament. L’expertesa de l’ICE-CSIC ajuda a l’escola en aquest camí per fomentar l’aprenentatge científic i tecnològic de l’alumnat.

Des de fa uns anys l’escola igualadina ha engegat un exitós procés de transformació educativa, a través de projectes artístics com Entre Cordes, que li ha valgut el reconeixement del Premi Ensenyament 2020, que atorga anualment el Cercle d’Economia. Amb la incorporació al programa Magnet, l’escola vol consolidar i expandir la transformació educativa en l’àmbit artístic i obrir-la també a l’àmbit científic.

El projecte educatiu de l’Escola Gabriel Castellà i Raich té com a objectiu la millora de les competències de l’alumnat per seguir aprenent al llarg de la seva vida. Per assolir-lo, l’escola situa l’alumnat al centre de l’aprenentatge i empra metodologies com ambients i tallers, racons, treball globalitzat, teatre, robòtica i arts en anglès.

Impactes als mitjans de comunicació: