L’escola Blume celebra 40 anys amb una exposició

Tags
  • aliances magnet
Blume 40 anys petita

L’escola Joaquim Blume de Sabadell celebra el seu 40è aniversari amb una exposició que viatja del passat al present del centre educatiu amb les matemàtiques com a eix transversal. Sota el títol “Escola Joaquim Blume, 40 anys sumant”, l’exposició està oberta al públic del 25 de febrer al 6 de març de 2020 al Centre Cívic Sant Oleguer de Sabadell. La mostra consta de dues parts ben diferenciades, la història de l’escola del barri de Sant Oleguer i l’escola avui, en la que s’exposen alguns dels projectes matemàtics treballats a les aules.

En el marc de la celebració del 40è aniversari, l’Escola Joaquim Blume de Sabadell oferirà, el pròxim dimarts, 3 de març, una festa esportiva i un acte institucional que volen posar en valor la història del centre i els seus èxits educatius durant aquestes quatre dècades. L’acte començarà a les 16h al pati de l’escola, situada a la ronda Bellesguard, número 35, i comptarà amb l’assistència del conseller d’educació, Josep Bargalló; l’alcaldessa de la ciutat, Marta Farrés i membres de la Fundació Jaume Bofill, ja que el centre forma part del projecte Magnet, aliances per a l’èxit educatiu, una iniciativa impulsada per aquesta fundació i que pretén crear aliances per a l’equitat educativa.

L’escola centra la seva educació en el pensament matemàtic, científic i tecnològic, integrant la innovació i les noves tecnologies en la seva metodologia. L’aliança amb el Centre de Recerca Matemàtica (CRM) ha permès a l’escola aprofundir i reflexionar sobre el treball matemàtic.

Els orígens de l’escola
Els alumnes han descobert com va ser el naixement de l’escola Blume i l’han treballat a través d’una línia del temps, un concepte que en matemàtica es coneix com a diagrama lineal d’evolució temporal. La classe de 6è ha documentat els orígens de l’escola amb diaris de l’època, fotografies i objectes singulars que ordenat cronològicament.

L’escola Joaquim Blume avui
El present del centre es representa amb una mostra d’alguns projectes que està realitzant en el marc de la seva aliança Magnet amb el Centre de Recerca de la Matemàtica (CRM). Les matemàtiques han estat el motor del canvi del centre, que s’ha fet conscient de la presència de la matemàtica en moltes de les converses d’aula, converses a partir de preguntes sobre el món en el que vivim, i que poden donar peu a projectes de recerca molt motivadors per l’alumnat. Amb la col·laboració amb el CRM i els seus investigadors, el centre ha donat rigor científic al treball de l’aula i s’ha iniciat en el mètode científic per desenvolupar els processos d’aprenentatge que es generen a l’escola.

Alguns dels projectes que l’escola ha treballat des del punt de vista matemàtic són:

  • Un elefant de 1000 quilos, la porta al món dels nombres. Els nens i nens de P4 van fer un projecte sobre el pes dels elefants, l’animal que dona nom a la seva classe, des del CRM en destaquen el treball que es genera sobre els nombres i la importància  del seu significat. Els nombres serveixen per entendre, comunicar, descriure i modelitzar la realitat quantitativa que ens envolta i alhora ens identifiquen: el meu pes, la meva edat, la meva alçada, etc.
  • Les temperatures del món: D’aquest projecte dels nens i nenes de 6 anys sobre les temperatures del món, des del CRM en destaquen la importància de treballar la temperatura i els instruments de mesura, ja que ens permeten quantificar i entendre certs fenòmens físics, climàtics o de la salut humana.
  • Viatge a l’Índia: D’aquest projecte dels nens i nenes de 3 anys sobre el Viatge a l’Índia, des del CRM en destaquen la importància del tractament dels mapes com a representació del món. A través d’un viatge d’un alumne de l’escola, els alumnes descobreixen com els mapes ens ajuden a situar i localitzar i esdevenen una representació gràfica de l’espai.