Mesures per evitar l’augment de la segregació durant la crisi de la COVID-19
La Fundació Jaume Bofill ha alertat d’un empitjorament dels nivells de segregació escolar a Catalunya a causa de l’emergència sanitària de la COVID-19, que ha provocat una crisi econòmica i social que ha fet que incrementar la població socialment vulnerable.
La precarietat de moltes famílies i un procés de preinscripció per al proper curs principalment online, fa probable, segons la Fundació Jaume Bofill, que l’alumnat matriculat fora de termini i de matrícula viva s’incrementi fruit de canvis residencials, un efecte propi de períodes de crisi com l’actual.
Molts centres educatius tenen actualment una reserva de places per a l’alumnat vulnerable molt baixa, i només mantenen aquesta reserva fins al juliol. Si no es fa res, el previsible augment d’alumnat vulnerable matriculat fora de termini no podrà ocupar aquestes places reservades perquè seran poques i perquè s’hauran eliminat al juliol. Si no es despleguen les mesures necessàries per identificar i distribuir aquest alumnat, la segregació escolar pot incrementar-se de manera contundent i immediata aquest proper curs 2020-21.
El període de preinscripció, del 13 al 22 de maig, i l’inici del curs 2020-21 és una oportunitat imperdible per evitar l’empitjorament de la segregació en alguns territoris. Per això, la Fundació Bofill, en el marc del projecte Obrim L’Educació, proposa un conjunt de mesures que tant el Departament d’Educació com els Ajuntaments han d’entomar amb urgència per evitar un increment de la segregació escolar en els propers 6 mesos.
Les 6 mesures d’urgència són:
- Establir criteris clars i homogenis per a la detecció d’alumnat vulnerable (NESE per raó socioeconòmica –tipus “B”- o d’origen –tipus “C”-).
- Augment de la reserva de places per a alumnat vulnerable (NESE tipus “B” o “C”).
- Estendre la reserva de places per alumnat vulnerable com a mínim fins al setembre.
- Tots els Ajuntaments han de desplegar dispositius de detecció de l’alumnat vulnerable.
- Les preinscripcions fora de termini s’han de centralitzar a les Oficines Municipals d’Escolarització (OME).
- Els Ajuntaments han d’activar amb urgència mecanismes d’orientació i acompanyament de les famílies en el procés de matriculació, preferiblement en format presencial o en format digital allà on no es pugui fer de cap altra manera.
L’informe complet es pot consultar al web d’Obrim L’Educació.
Obrim L’Educació és un projecte de la Fundació Bofill nascut amb l’objectiu d’afrontar l’escenari educatiu davant la crisi de la Covid-19 i dissenyar solucions i estendre-les per fer créixer les oportunitats educatives en època de coronavirus.