La ciència i la tecnologia al servei de la transformació educativa

Tags
  • aliances magnet

L’Escola El Vallès presenta una aliança Magnet amb la UPC Terrassa per fomentar un aprenentatge competencial i vivencial a través de la ciència i la tecnologia. L’aliança és una oportunitat per acostar la ciència a l’alumnat de primària, despertar vocacions científiques i tecnològiques i trencar amb els estereotips de gènere en la tria dels estudis superiors.

L’Escola El Vallès ha iniciat aquest curs 2021-22 el projecte d’innovació educativa en aliança amb la UPC Terrassa, conformada per l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), per la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) i el Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM). El projecte fomentarà l’aprenentatge a partir de la ciència i la tecnologia a l’alumnat de l’escola egarenca. El centre forma part del programa “Magnet, aliances per a l’èxit educatiu”, que desenvolupen 33 centres educatius d’arreu de Catalunya.

L’Escola El Vallès va acollir la presentació del programa Magnet, en la que van participar representants de les institucions que l’impulsen, l’Ajuntament de Terrassa, el Departament d’Educació, la Fundació Jaume Bofill, la UPC Terrassa i el centre educatiu egarenc.

La directora d’Escola El Vallès, Eva Rueda, va explicar que pel centre educatiu formar part del projecte Magnet “és una oportunitat excel·lent per acostar els infants a la ciència i despertar en ells vocació científica i tecnològica i trencar amb els estereotips de gènere en la tria dels estudis superiors”. Rueda va destacar que és una sort per la ciutat de Terrassa comptar amb una institució universitària d’excel·lència com la UPC i va fer menció al rol de les dues formadores que assessoraran i formaran el claustre durant els tres próxims cursos, Patricia Rey i Conchi Lobillo, de l’Escola Samuntada de Sabadell, un centre magnet molt consolidat al seu territori. En la seva intervenció, Rueda va explicar que han engegat aquest trimestre amb la recent col·laboració amb la Facultat d’Òptica i Optometria a través de dues jornades de cocreació de projectes que d’aquí a poc arribaran a les aules del centre on ja s’ha començat a treballar les característiques de la llum, la seva descomposició o les ombres, entre d’altres conceptes.

El partenariat amb la UPC Terrassa aportarà a El Vallès una forma de promoure el pensament científic. “Per la UPC Terrassa, l’aliança magnet amb l’escola El Vallès és una gran oportunitat per generar vocacions tecnològiques i científiques a les etapes inicials de l’ensenyament”, ha manifestat Xavier Roca, director de l’ESEIAAT i delegat del rector de la UPC a Terrassa, que va mostrar la voluntat de compromís amb el centre de primària.

Per la directora de recerca de la Fundació Jaume Bofill, Mònica Nadal, el canvis socials parteixen del compromís compartit per la innovació. Nadal ha agraït l’acompanyament de l’Ajuntament de Terrassa i ha manifestat que “Magnet facilita que els centres educatius siguin espais referents al seu entorn”.

En aquesta línia, el director general d’innovació, digitalització i recerca educativa al Departament d’Educació, Joan Cuevas, ha definit el programa Magnet com “un accelerador de qualitat i innovació que genera nous aprenentatges més consolidats i més profunds”. Per Cuevas, el projecte Magnet funciona “a través de la capacitació de l’equip docent i també a través de l’expertesa del partner”.

Per part de l’Ajuntament de Terrassa, la presentació ha comptat amb la participació de la regidora d’Educació, Solidaritat i Cooperació, Normalització Lingüística, Teresa Ciurana, que va felicitar l’Escola El Vallès “per la seva valentia per reinventar-se, repensar la manera d’ensenyar i aprendre” i va afegir que magnet no va de fer quatre activitats amb la UPC”, en referència als aprenentatges consolidats i profunds que genera i va afegir que “a través de l’aliança, l’Escola del Vallès pot esdevenir una pedrera d’on sortiran futures enginyeres i enginyers”.

L’acte de presentació va comptar també amb la presència de la directora dels Serveis Territorials del Vallès Occidental, Maite Fons; i l’inspector del centre, Ramon Nasarre.

L’enginy ens mou

L’Escola El Vallès promou el pensament científic. Un dels pilars principals per estructurar els projectes del centre és el treball científic en entorns significatius motivadors. Per aquest motiu el centre estructura els projectes a partir d’activitats que possibilitin la creació d’hipòtesis, l’observació de fenòmens, les situacions d’experimentació i la creació de conclusions que estructuren els aprenentatges.

L’aliança amb la UPC Terrassa capacitarà a l’Escola El Vallès per fer servir el coneixement científic com a eix del procés d’aprenentatge de l’alumnat. El centre educatiu també potencia la robòtica i l’ús d’eines STEAM que estimulen el treball globalitzat d’aprenentatges activant el pensament lògic, la imaginació i l’ús de diferents llenguatges per expressar-se.

La UPC Terrassa compta amb tres centres (l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), per la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) i el Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM)) on estudien prop de 5.000 estudiants formats per 400 professors investigadors, que imparteixen una oferta formativa de graus i màsters universitaris que abasten totes les àrees industrials de l’enginyeria, la tecnologia aeroespacial, l’òptica i l’optometria, la indústria dels videojocs i la tecnologia multimèdia.

“Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu”

MAGNET. Aliances per a l’èxit educatiu” és un programa que involucra centres educatius i institucions de referència en projectes educatius innovadors i de qualitat. L’objectiu és acompanyar els centres educatius en el desenvolupament de projectes portats a terme en aliança amb una institució de referència. Magnet és un programa impulsat conjuntament pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill i l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB, ens col·laboració amb ajuntaments com és el cas de Terrassa.

Les institucions que hi participen són institucions capdavanteres en un camp de coneixement específic (ciència, tecnologia, art, comunicació audiovisual, etc.) que tenen un compromís educatiu amb la societat, i una gran capacitat de transferir innovació i coneixement.

El programa Magnet aplega 33 centres educatius amb un total de 10.168 alumnes i 1.107 docents de 19 municipis de tot Catalunya. Aquest curs 2021-22 comencen set projectes nous, entre els quals hi ha l’Escola Gabriel Castellà i Raich. Els centres catalans que s’han incorporat al projecte Magnet aquest curs són l’Escola Ferreries (Tortosa), l’Escola El Vallès (Terrassa), l’Escola Margalló (Castelldefels), l’Escola Rubió i Ors (Reus), l’Escola Gabriel Castellà i Raich (Igualada), l’Institut Rocagrossa (Lloret de Mar) i l’Institut La Serreta (Rubí).

Impactes als mitjans: