
El programa Magnet segueix sumant centres educatius amb projectes innovadors que connecten l’alumnat amb institucions d’excel·lència. En les darreres setmanes, s’han presentat cinc noves aliances que portaran l’arquitectura, la ciència i la investigació ambiental a les aules d’escoles de Barcelona, Sant Feliu de Llobregat, Vic i Sant Cugat del Vallès.
El COAC portarà l’arquitectura a les aules
El Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, que des de fa temps ha fet una aposta important per apropar l’arquitectura al context escolar, ha iniciat dues aliances magnet aquest curs. Com diu la presidenta de la demarcació de Barcelona del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, Sandra Bestraten, “sortir del despatx i entrar a les aules és una oportunitat per escoltar la mirada dels nens i ajuda a entendre i a projectar com ha de ser la ciutat del futur”, amb reptes com el canvi climàtic o l’envelliment de la població”. Bestraten ha deixat clar que “no volem que tothom sigui arquitecte”, però ha recordat que “l’arquitectura ens envolta en tot, és l’espai públic, la nostra casa i la nostra escola”.
El passat mes de gener es va presentar l’aliança amb l’escola Arquitecte Gaudí de Sant Feliu de Llobregat, que també comptarà amb la col·laboració de la Fundació Contorno Urbano. La directora de l’escola, Rosana Azol, va explicar que: “Sota la idea fem visible l’invisible l’arquitectura i l’aliança amb el COAC ens ajudarà a reforçar la projecció del projecte educatiu del centre al municipi”. A més, coincidint amb el fet que 2026 serà l’Any Gaudí, el projecte permetrà acostar l’obra de Gaudí a l’alumnat, a través del coneixement de set edificis que són Patrimoni Mundial de la UNESCO: Parc Güell, Palau Güell, Casa Milà, Casa Vicens, la façana de la Nativitat i la cripta de la Sagrada Família, la Casa Batlló i la cripta de la Colònia Güell.
L’aliança que farà amb l’escola Rius i Taulet es va presentar el 24 de març i aportarà una nova perspectiva a l’escola, utilitzant l’arquitectura, el disseny, la creativitat i la construcció. L’aliança promourà l’estudi de l’edifici de l’escola i de l’entorn, la Plaça Lesseps i l’anàlisi del canvi de la vida al barri. A més a més, es faran visites a edificis i museus proposades a partir de dimensions arquitectòniques com la llum, els materials, la geometria, la història… per fer una observació dels edificis. Alhora, el projecte permetrà repensar els espais de l’escola per millorar la convivència, així com l’urbanisme, els camins, els recorreguts i les distàncies escolars.
Ciència i medi ambient a l’Escola Vic Centre
El passat 15 de febrer, la ciutat de Vic va acollir la presentació de l’aliança entre l’Escola Vic Centre i el Centre Tecnològic BETA de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Aquesta col·laboració permetrà que l’alumnat descobreixi com la ciència pot donar resposta als reptes ambientals, incorporant la investigació i l’experimentació com a pilars del seu aprenentatge. Durant l’acte, la directora del centre, Sandra Gutiérrez, va destacar que “gràcies a aquest enllaç, podrem apropar la recerca ambiental a l’escola i oferir experiències d’aprenentatge inèdites als nostres alumnes”.
Sant Cugat aposta per la natura urbana
El 14 de febrer, va ser el torn de l’Escola Joan Maragall de Sant Cugat del Vallès, que ha iniciat una aliança amb el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF). La directora de l’escola, Alícia Arcalís, va posar en valor el compromís del centre amb el medi ambient, recordant que “el Joan Maragall va ser la primera escola a declarar l’emergència climàtica”. Joan Pino, director del CREAF, va subratllar la importància d’aquesta col·laboració: “Aquesta és una oportunitat per sortir de la nostra Torre d’Ivori i apropar la ciència a les aules, especialment en un moment de crisi ambiental i de valors”.
Barcelona acull una nova aliança Magnet amb el CSIC
Finalment, el 5 de març es va presentar el projecte que unirà l’Escola Mas Falcó (fins fa poc escola Poveda) de Barcelona amb l’Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC). La directora de l’escola, Rosa Bonet, va explicar que aquesta aliança permetrà “repensar la ciència a l’escola i integrar el mètode científic en el dia a dia de l’alumnat”. Ethel Eljarrat, directora de l’IDAEA-CSIC, va posar èmfasi en la importància de fomentar vocacions científiques, especialment entre les nenes, i en oferir als infants eines per entendre i afrontar els reptes ambientals actuals.
Amb aquestes noves aliances, Magnet reforça el seu compromís amb l’equitat educativa i la innovació, portant el coneixement de les grans institucions de recerca directament a les aules. Una aposta per l’excel·lència educativa i per un futur ple d’oportunitats per a tots els infants!