Deu experiències de transformació educativa magnet

Tags
  • aliances magnet

Deu centres educatius comparteixen l’experiència i els impactes del seu pas per magnet: canvis metodològics, la generació de situacions d’aprenentatge significatives, la incorporació dels coneixements dels partners i la millora de la comunicació, per tal d’aconseguir equilibrar la composició del centre amb el seu entorn.  L’Institut Rocagrossa de Lloret, l’Escola Samuntada i l’Escola Blume de Sabadell, l’Escola Miralletes i l’Escola Gayarre de Barcelona, l’Escola Pau Casals de Rubí, l’Escola Tanit de Sta. Coloma, l’Institut Catà i l’Escola St. Ignasi de Manresa i l’Escola Saavedra de Tarragona comparteixen l’experiència i els impactes del seu pas per magnet revertir la segregació.

Us convidem a endinsar-vos en aquests relats de transformació educativa en pro de l’equitat en què la periodista Eugènia Güell ha copsat com han viscut aquests deu centres la implementació del programa.

Magnet és el que tu vulguis que siguiL’Institut Rocagrossa afirma que Magnet els ha donat possibilitats de treballar d’altres maneres, més que no pas marcar-te que has de treballar d’una forma determinada. La seva aliança amb el CEAB-CSIC els ha permès conèixer l’entorn de les platges i rieres de Lloret de Mar, des d’un punt de vista científic.

Fins on es pot arribar ‘picant pedraFa una dècada que l’Escola Samuntada va iniciar aliança amb l’ICP-Museu Miquel Crusafont, en un primer moment, i amb el Parc Taulí de Sabadell, en una segona fase. Deu anys que han permès a l’escola impregnar-se de l’essència magnet tot obrint-se al barri, comunicant allò que feien i creant identitat de centre.

Aprendre fent tot tornant a la infància: L’Escola Miralletes (Barcelona) va experimentar un canvi metodològic significatiu, creant l’Espai Tinkering, una aula que ha permès als alumnes aprendre explorant la seva creativitat. L’aliança amb el Cosmocaixa va ser una de les palanques de canvi del procès de transformació educativa de l’escola.

L’efecte dominó de compartir per aprendre: De no ser una opció per algunes famílies de Manresa a ser un centre de referència pedagògica amb un grup singular de sis famílies. L’Escola Sant Ignasi, en aliança amb la Fundació Althaia, comparteix el seu procés de transformació educativa, que va passar per nodrir-se de l’entorn obrint les portes de les aules i del centre.

Una escola de pel·lícula, que fa comunitat: L’aliança amb la Filmoteca de Catalunya ha fet de l’Escola Pau Casals (Rubí) una escola de pel·lícula, ja que els ha aportat expertesa audiovisual que els permet treballar de forma interdisciplinària, des de l’escriptura, a través dels guions, fins a la filosofia, pensant i argumentant els missatges de les històries a rodar.

Tot comença amb una hipòtesi compartida: “Magnet ha estat una il·lusió compartida”. així defineix l’Escola Tanit (Sta. Coloma de Gramenet) el seu pas per Magnet, en què, després de quatre anys d’aliança amb l’ICM-CSIC, l’escola va seguir aprofundint en la ciència i el mar amb un projecte d’arqueologia aquàtica de la mà del Museu d’Arqueologia de Catalunya.

De la por a l’empoderament: Del neguit de col·laborar amb una institució d’excel·lència internacional a veure que la ciència està envoltada de matemàtiques, llengua i art. L’aliança entre l’Escola Gayarre (Barcelona) i l’Institut de Biotecnologia de Catalunya (IBEC) va fer realitat el lema magnet del centre: “Al Gayarre, la ciència ens mou!”

La resiliència del professorat: “Magnet ens ha posat nom i ens ha posat al mapa”, però a més de ser un exercici de visibilització cap enfora, per l’Institut Guillem Catà, Magnet ha estat una mirada cap endins, una comprovació de la resiliència i perseverança del claustre per generar sinergies i aprenentatges amb la UPC Manresa, el seu partner.

De l’escola a l’horitzó: “Quina distància hi ha d’aquí a l’horitzó?” Preguntes com aquesta, que fomenten la motivació i la curiositat, han estat l’eix de l’aliança entre l’Escola Joaquim Blume de Sabadell i el Centre de Recerca Matemàtica (CRM), que ha permès la transformació pedagògica de l’escola i recuperar la capacitat per atraure a famílies del barri.

L’evolució de l’escola com a camí personal: Reforçar els projectes de robòtica, que eren el tret diferencial de l’Escola Saavedra, va ser l’objectiu de l’aliança amb l’ETSA-URV. Anys després, una segona aliança amb el MAMT va potenciar l’àmbit creatiu del currículum. La difusió dels projectes i la fira TecnoArt van fer possible el canvi de percepció social que tenia el centre tarragoní.

10 anys Magnet, 10 experiències de transformació educativa

El programa Magnet transforma les escoles i instituts que hi participen. Deu centres comparteixen com Magnet els ha obert les portes a la innovació, aprofundint en el canvi pedagògic per millorar la pràctica docent. En aquest vídeo podreu descobrir com Magnet ha generat situacions d’aprenentatge significatives incorporant els coneixements dels partners i com molts centres han passat de ser invisibles a ser una opció valorada per a les famílies de l’entorn.