Quin recorregut fan les idees dins el cervell quan aprenem? o Què podem fer des de l’educació per a afavorir l’aprenentatge? Van ser algunes de les preguntes a les que David Bueno, doctor en Biologia i professor de Genètica de la Universitat de Barcelona, va donar resposta durant la conferència organitzada per l’escola Josep Manuel Peramàs, en aliança amb el CREAF, el passat 25 de gener.
L’estat emocional de l’alumnat és un dels punts clau de l’educació per la seva gran incidència en el procés d’aprenentatge, va afirmar David Bueno durant la conferència que va ser transmesa en obert pel canal de youtube de l’escola de Mataró. El biòleg va afirmar que aprendre és el nostre principal sistema de supervivència, ja que com espècie hem sobreviscut gràcies a la capacitat d’anticipar-nos a un entorn canviant i incert. Per tant, va afegir: “com a docents, hem de trobar que hi hagi una connexió amb el seu entorn immediat, perquè el cervell de l’alumnat s’activi.”
El plaer d’aprendre
L’aprenentatge com qualsevol altre instint relacionat amb la supervivència genera sensacions de recompensa, associades al benestar i al plaer, per afavorir-ne la repetició. “Aprendre, com menjar o aparellar-se, en proporciona plaer” va concloure Bueno, que ho va exemplificar amb el procés d’aprenentatge del parlar dels infants. Quan els infants aprenen a parlar generen una reacció de dopamina i per això avancen. Aprenen pel plaer que els provoca aprendre. “Per això cal que els aprenentatges siguin reconeguts per l’entorn” va recomanar.
El doctor en biologia també va analitzar quines emocions són recomanables d’associar amb l’aprenentatge: l’alegria i la sorpresa. L’alegria, va explicar, transmet confiança i la sorpresa va lligada a la curiositat, a l’atenció i a la motivació. Després de la seva exposició divulgativa, Bueno va contestar les preguntes que li van plantejar alguns dels assistents a la conferència virtual, que podeu recuperar en aquest vídeo.