Els aprenentatges artístics al servei de la transformació educativa

Tags
    Aliança magnet Rubió i Ors i Centre de Lectura Reus

    Es presenta un nou projecte magnet a Reus, l’aliança entre l’Escola Rubió i Ors i el Centre de Lectura que posa les arts i l’excel·lència cultural al servei de la transformació i equitat educativa.
    El Programa “Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu”, que promou la innovació en els centres educatius a través d’institucions de referència presenta un nou projecte a Reus.

    L’Escola Rubió i Ors de Reus ha iniciat aquest curs 2021-22 el projecte d’innovació educativa en aliança amb el Centre de Lectura de Reus en el marc del Programa “Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu”. El projecte de l’escola de primària fomenta l’aprenentatge a través de les arts . El centre forma part del programa “Magnet, aliances per a l’èxit educatiu”, que desenvolupen 33 centre educatius d’arreu de Catalunya i és el segon projecte magnet a la Capital del Baix Camp, amb l’Escola Marià Fortuny que manté aliança amb l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura (ETSA-URV) i el COAC.

    L’Escola Rubió i Ors ha acollit la presentació del programa Magnet a Reus, en la que han participat representants de les institucions que l’impulsen, l’Ajuntament de Reus, el Departament d’Educació, la Fundació Jaume Bofill i el Centre de Lectura.

    La directora del centre, Noelia Moliner, han transmès la voluntat de l’escola de potenciar i donar més èmfasi i visibilitat a l’àmbit artístic per tal que les arts siguin la via d’accés a la resta d’aprenentatges. “Volem que l’alumnat pugui desenvolupar la seva creativitat, l’esperit crític i el raonament, habilitats que les arts permeten fomentar”. Per l’escola Rubió i Ors poder dur a terme projectes de la mà del Centre de lectura permetrà motivar a l’alumnat en un aprenentatge competencial. En aquest context, la secretària general del Centre de Lectura, Empar Pont, ha compartit la voluntat de “fomentar el talent i la creativitat, elements claus per una ciutat com Reus”. I és que des de la institució cultural referent a la capital del Baix Camp han posat la seva excel·lència artística al servei de la transformació i equitat educativa.

    La presentació de l’aliança ha comptat amb la presència de Joan Cuevas, director general d’innovació, digitalització i recerca educativa al Departament d’Educació, que ha destacat que el programa Magnet: “ofereix a l’alumnat una educació de qualitat a través d’aprenentatges rics i profunds per a preparar a l’alumnat pels reptes del demà: crisi climàtica, les desigualtats econòmiques o la crisi econòmica que vindrà.” Cuevas ha explicitat el compromís del Departament d’Educació amb l’escolarització equilibrada, a través del Pacte contra la Segregació i el nou Decret d’admissió i programació de l’oferta educativa.

    Ismael Palacín, director general a la Fundació Jaume Bofill, ha parlat de l’exigència i compromís que requereix el programa i ha assenyalat quatre condicions per a garantir-ne l’èxit: una institució d’excel·lència com és Centre de Lectura, un centre educatiu capaç de liderar la transformació educativa en quatre anys, administracions públiques compromeses i la voluntat de les institucions impulsores del programa per assolir el repte de l’equitat”.

    L’alcalde de Reus, Carles Pellicer, ha ha volgut ser present a la presentació de l’aliança, que suposa un repte educatiu important pel consistori. “El projecte Magnet demostra el compromís que tenim a la ciutat amb tots els centres educatius, des de les escoles bressol, a les escoles o als instituts. I demostra també un treball ferm a favor de la diversitat i l’equitat en l’educació per tal d’aconseguir una societat reusenca del demà més equitativa, equilibrada i justa” ha afirmat Pellicer.

    L’acte de presentació ha comptat també amb la presència del director de Serveis Territorials, Joan Manel Audí Gil; el regidor de Cultura i Política Lingüística i Educació, Daniel Recasens; l’inspector de la comissió de garanties, Carlos Blanco; l’inspectora de l’escola, Esther Maijó; la referent dels programes i xarxes d’innovació a Tarragona, Núria Vaqués; el president del Centre de Lectura, Lluís Miquel Pérez; i l’assessora Magnet, Pilar Ruibal, entre d’altres.

    Rubió i Ors, l’art de teixir camins,
    Aprenem a través de les arts
    L’Escola Rubió i Ors aposta per un model d’aprenentatge basat en l’alumnat com a protagonista. En plena transformació cap a metodologies més manipulatives, experimentals i experiencials, la finalitat del centre és promoure el desenvolupament integral de l’alumnat per assolir l’èxit educatiu. A través de l’aliança amb el Centre de Lectura les arts esdevindran l’eix vertebrador del projecte educatiu de l’escola. Amb l’art, en qualsevol de les seves disciplines, l’Escola Rubió i Ors vol impulsar a l’alumnat la creativitat, la capacitat d’anàlisi, el coneixement de l’entorn, l’actitud davant l’aprenentatge i noves formes de mirar. En definitiva, que l’art esdevingui catalitzador de l’aprenentatge.

    L’aliança entre l’escola de primària i educació infantil del Barri Horts de Miró i el Centre de Lectura de Reus té com a objectiu transformar l’Escola Rubió i Ors en un referent d’ensenyaments artístics integrats a Reus, provoment i facilitant la formació artística de qualitat des de les primeres etapes de l’ensenyament.  El Centre de Lectura de Reus és la institució que acompanya el procés de transformació educativa de l’Escola Rubió i Ors. L’entitat, fundada el 1859, té com a objectiu el foment de la cultura, la catalanitat i el lliure intercanvi d’idees i es caracteritza pel seu tarannà progressista, democràtic i catalanista. L’ensenyament ha estat, des del inicis de l’entitat, el principal objectiu del Centre de Lectura.

    L’entitat disposa d’un ampli ventall d’escoles (l’Escola de Música, l’Escola de Teatre, l’Escola de Dansa, l’Escola d’Arts Plàstiques i l’Escola d’Idiomes) i seccions que realitzen una gran diversitat activitats: exposicions, conferències, taules rodones, seminaris, excursions, projeccions de diapositives i audiovisuals, cursos, presentacions de llibres, i altres. L’expertesa del Centre de Lectura, que forma part de la Federació d’Ateneus de Catalunya (FAC), en el foment de la cultura i les arts nodrirà la comunitat educativa de l’Escola Rubió i Ors.
    Magnet, aliances per a l’èxit educatiu

    Aquest programa promou l’aliança d’un centre educatiu amb una institució d’excel·lència en un camp del coneixement específic. Aquesta aliança permet al centre educatiu desenvolupar un projecte educatiu innovador i de qualitat, un projecte atractiu, que tingui magnetisme i que es converteixi en un projecte de referència en el seu territori, tant per les famílies com per la comunitat educativa. El programa està inspirat en les Magnet Schools dels Estats Units, que funcionen des dels anys setanta.

    Les institucions que hi participen són institucions de referència i excel·lència en un camp de coneixement específic (ciència, tecnologia, art, comunicació audiovisual, etc.) que tenen un compromís educatiu amb la societat, i una gran capacitat de transferir innovació i coneixement.

    El programa Magnet és una oportunitat per a les escoles i instituts per oferir un aprenentatge adaptat a les necessitats formatives de l’alumnat en la societat actual, implementant noves metodologies de treball. Amb una formació i acompanyament constants i amb l’aliança amb una institució de prestigi, el centre educatiu avança cap a un enfocament competencial i multidisciplinari i un aprenentatge significatiu, que situa l’alumne al centre.

    El programa Magnet ofereix als centres educatius un acompanyament durant quatre anys per desenvolupar aquest projecte d’innovació.

    L’acompanyament inclou:

    • Assessorament en el desplegament del projecte d’innovació. Cada centre educatiu té un formador extern que acompanya l’equip docent i fa l’enllaç amb la institució de referència.
    • Sessions de formació de l’equip docent del centre amb els professionals de la institució.
    • Recursos per desenvolupar activitats amb l’alumnat.
    • Difusió estratègica del projecte de centre i de les activitats que es desenvolupin en el marc del projecte.
    Aquest acompanyament fa possible que el coneixement específic de la institució de referència impregni el dia a dia del centre educatiu i incideixi en els processos d’aprenentatge a l’aula.
    “Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu” permet al centre experimentar innovacions metodològiques i serà un element motivador, tant per l’equip docent com pels alumnes i les seves famílies. El programa aplega 33 centres educatius amb un total de 10.168 alumnes i 1.107 docents de 19 municipis de tot Catalunya.

    Impactes de la presentació als mitjans: