Recerca al voltant de l’arquitectura a l’escola Rius i Taulet per la Nit Europea de la Recerca

Tags

    L’escola Rius i Taulet ha viscut una jornada molt especial amb la celebració de la seva primera Nit Europea de la Recerca, una cita que els ha propiciat una ocasió idònia per plantejar el projecte que es desplegarà amb el partner, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC), i per compartir-lo amb tota la comunitat educativa. 

    L’activitat que han organitzat han consistit en diverses propostes paral·leles que han girat al voltant de l’urbanisme i, particularment, de les rajoles que formen part de places, carrers i edificis. Per una banda, gràcies a la implicació del COAC, s’ha convidat l’arquitecte Laida Memba a fer una xerrada inspiradora sobre com la recerca també forma part de la tasca dels i de les arquitectes. Va compartir el seu estudi sobre el panot de Barcelona, una rajola característica de la ciutat que està també present alguns dels carrers de la seva ciutat natal, Bata, a Guinea Equatorial, i va explicar com va descobrir aquesta connexió a través de la investigació personal.

    Per continuar indagant al voltant de la funció de les rajoles, el Lluís Vallvé, formador de magnet, va formular a l’alumnat de sisè de primària la hipòtesi de si totes les rajoles servien per enrajolar. A través d’un taller, l’alumnat va experimentar-ho a les aules i, posteriorment, aprofitant la cita de la Nit Europea de la Recerca, va dinamitzar aquest taller manipulatiu amb les famílies, fent que elles també es formulessin preguntes i hipòtesis i haguessin d’experimentar per descobrir com diferents figures geomètriques –pentàgons, hexàgons o triangles– poden encaixar per crear patrons arquitectònics.

    “Hem comprovat que la recerca es pot viure d’una manera engrescadora, lúdica i compartida, fent que grans i petits es facin preguntes, pensin i construeixin coneixement conjuntament.”

    L’alumnat d’educació infantil, per la seva banda, han iniciat un projecte pedagògic al voltant d’edificis i places emblemàtiques de Barcelona, que els portarà a escollir els noms de les seves aules. A partir d’aquests llocs de la ciutat, cada grup classe ha formulat una pregunta investigable que els permet explorar l’entorn urbà i entendre millor el paper de l’arquitectura en les ciutats. Les famílies, convidades a la Nit de la Recerca, van poder respondre, reflexionar i aportar coneixement sobre les places i edificis, per enriquir el treball dels infants a l’aula.

    La cita va ser una experiència molt enriquidora per famílies, els infants i els docents. Com a comunitat, van compartir una tarda plena de curiositat i descobertes, on es van posar en relleu els aprenentatges i les competències adquirides de l’alumnat i es va implicar a les famílies en el procés de recerca per aportar els seus coneixements.